IOC heeft de handen vol aan social media

Het IOC heeft de social media-handen vol deze week. Amerikaanse sporters zijn via Twitter in opstand gekomen tegen regel nummer 40 waarin staat dat sponsoren niet mogen worden bedankt en bezoekers bij de wegwedstrijd moesten afgelopen weekend 'rustig aan doen' met het verzenden van tweets en e-mails omdat de broadcasters last kregen van een storend signaal door de hoeveelheid dataverkeer.

Regel 40
Meer dan 15 Amerikaanse sporters zijn via Twitter in opstand gekomen tegen regel nummer 40 van het IOC voor het gebruik van social media. Regel nummer 40 verbiedt deelnemers, coaches, trainers en andere officieel geregistreerden bij de Olympische spelen om sponsoren te bedanken in woord of beeld. Leo Marzano plaatste een foto op Facebook van haar schoenen, maar heeft deze onder druk van het IOC moeten verwijderen. De Amerikaanse sporters kwamen in opstand door gezamenlijk hun ongenoegen te uiten via Twitter met de hashtag #WeDemandChange. Het IOC heeft vooralsnog geen reactie gegeven.

Uitdrukkelijke verzoek
Tijdens de wegwedstrijd voor de mannen afgelopen zaterdag werd als gevolg van de hoeveelheid verkeer van de bezoekers het GPS signaal van de fietsers niet goed doorgegeven. De commentatoren waren daardoor niet in staat om de afstand te tussen de kopgroep en het peleton te bepalen zo meldt Reuters. Een woordvoerder van het Olympisch Comité geeft aan dat ze de bezoekers natuurlijk niets te kunnen verbieden maar doet wel het uitdrukkelijke verzoek om alleen berichten te sturen wanneer het echt noodzakelijk is.

Bronnen: USA Today & TheNextWeb