Afgelopen week heeft Nike met Find Your Greatness wederom de grenzen van ambush marketing opgezocht. In een commercial zijn sporters van alle leeftijden, nationaliteiten en niveaus te zien die over de hele wereld in dorpen genaamd London hun grenzen verleggen opzoek naar greatness (het gevoel van grootsheid). Dat het gevoel van grootsheid niet afhankelijk is van het toneel maar persoonlijk is en van binnen komt weerspiegelt de Olympische gedachte op een unieke manier.
Wie het gevoel van grootsheid zoekt zal het vinden, waar ook ter wereld.
Rode draad door de campagne is greatness, het gevoel van grootsheid. Persoonlijke grenzen verleggen en een winnaar voor jezelf zijn. Daarmee is greatness universeel en niet voorbestemd voor de sporters die actief zijn bij de Spelen in Londen. Het gevoel van Londen zit daarmee verspreid door de hele wereld en om dat op een subtiele manier uit te beelden toont de campagne gebieden met de naam London door de hele wereld zoals London in Ohio of Small London in Nigeria.
De link naar de producten en diensten van Nike kunnen snel en gemakkelijk worden gemaakt, ook deze zijn immers gericht op het maximale uit jezelf halen. Nike+ is de dienst, Nike Fuel is de meter en met de producten van Nike wordt je als sporter maximaal ondersteund in de zoektocht naar grootsheid.
Nike en de Spelen
Zo pakt Nike met de campagne een van de sterkste kernwaarden van de Spelen zonder het direct te noemen. Uit onderzoek is gebleken dat 62 procent van de ondervraagde Nike als Olympische sponsor aanwijst, daar waar adidas slechts 24 procent scoort. De video is inmiddels online 4 miljoen keer bekeken en gedurende de openingsceremonie liepen er promoted tweets en was #findgreatness (betaald) trending topic.
De vraag die blijft is of Nike te ver is gegaan, de campagne gebruikt geen woorden zoals Olympic of Gold en speelt in op een universeel gevoel dat niet door het IOC valt de claimen. Wat het IOC wel claimt is het woord London en daar maakt Nike veelvuldig gebruik van. Online is het gebruik van de hashtag #London2012 in commerciële uitingen bijvoorbeeld exclusief voor de Olympische sponsoren, toch liepen Nike en London2012 tijdens de openingsceremonie vrolijk door elkaar heen. Het blijft een knap staaltje ambush marketing en met nog twee weken te gaan staat ons en het IOC vast nog meer te wachten.