Niet-Olympische sponsor Nike pakt uit met een bijna niet-Olympische campagne. Adidas is wel sponsor van de Olympische Spelen en van het thuisland dat met "Team GB" overal in Londen omarmd wordt. Deze combinatie levert adidas in Londen veel voordeel op. Naast de zichtbaarheid rondom de Olympische locaties, is vooral de persruimte die adidas bovenop het Olympic Park heeft een van die voordelen. Met uitzicht op zowel het atletendorp als op het Olympisch stadion, is de locatie briljant. Maar binnen is het vooral een feest voor de sportliefhebber.
En de liefhebber van innovatie. Adidas is net voor de spelen uitgekomen met de pendant van Nike's flyknit: de adidas prime knit. In naam en look is er weinig verschil tussen beide merken. De knit is een schoen waarvan de bovenkant uit een draad bestaat, waardoor de schoen veel lichter wordt en veel minder materiaal en productie-energie vraagt. Maar het mooiste is nog wel dat dit type schoen de opmaat vormt voor de 3D printed schoen. Net als bij de wearable technology (Nike+ en adidas MiCoach) ontlopen Nike en adidas elkaar hier nauwelijks. Het spel van innovatie is in de sport op dit moment een "two horse race".
Maar ook de liefhebber van geschiedenis komt volop aan bod in het adidas paviljoen dat bovenin de fonkelnieuwe grootste mall van Europa zit. Een expositie van de geschiedenis van adidas en de spelen wordt opgeleukt met een optreden van Dick Fosbury, inderdaad de uitvinder van de Fosbury flop. Er liggen retro sneakers en andere retro outfits en er lopen vele ex-atleten rond.
Maar het leukst vond ik de werkplaats waar sneakers worden gepimpt. Adidas heeft samen met Vice Magazine veel jonge Londense kunstenaars opgetrommeld. Mannen en vrouwen die achter de kostuums van bijvoorbeeld Lady Gaga zitten bouwen hier aan bizarre schoenen, zoals onderstaande sneaker die de kunstenaar Nash Money aan het pimpen was voor de Londense rapper Wretch 32. Nog meer kunst op de voorkant van de gratis dagblad Metro: elke dag een verse kunstenaar die een actuele sporter op zijn eigen manier in beeld brengt.
De mooie locatie is vooral voor de pers en de gasten van adidas bedoeld, maar laat zien wat het sportmerk allemaal doet in en om de Olympisch Londen. De mogelijkheid om zo uit te pakken, vooral samen met Team GB, zijn voor Nike aanleiding om te kijken naar sponsoring van de spelen in Rio de Janeiro van 2016. Nike is immers een van de vaste kleding- en schoensponsors van de gele kanaries. Adidas laat hier in Londen zien wat een voordeel het dure Olympische sponsorschap kan hebben. Of het deze investering waard is zien we later dit jaar als de aantallen extra verkochte schoenen en kleding bekend worden.