Interactieve kleding luidt nieuw tijdperk in voor het verouderde shirtsponsoring

Een Amerikaanse producent van interactieve kleding werkt aan het eerste programmeerbare T-shirt ter wereld. Het T-shirt heeft een eigen led-scherm aan de voorkant en wordt draadloos ondersteund voor een smartphone, internet, een camera, luidspreker en een accelerometer om de bewegingen bij te houden. De mogelijkheden lijken een nieuw tijdperk in te luiden voor het verouderde shirtsponsoring.

Het shirt heeft een eigen besturingssysteem en kan worden bediend met een smartphone. Via het led-scherm kunnen bijvoorbeeld steeds wisselende sponsoren of een live feed van tweets worden weergegeven. Via de camera die in het shirt is verwerkt kunnen foto's direct op de borst worden weergegeven.

De mogelijkheden voor het verouderde shirtsponsoring liggen voor het grijpen. Steeds wisselende sponsoren met een efficiënte inkoop van zichtbaarheid. Zo zou de prijs voor het klaarstaan bij de wedstrijd terwijl de Champions League tune wordt afgespeeld enorm kunnen verschillen van de prijs tijdens de wedstrijd. Of denk aan het juichen bij doelpunten. Dit zou prime time zijn.

Toch is er genoeg ruimte voor sceptische kanttekeningen: In tijden waarin t-shirts steeds lichter, comfortabeler en temperatuurgevoelig moeten zijn is dit een stap terug. Een led-scherm op de voorzijde rent niet erg makkelijk en moet daarnaast ongevoelig zijn voor een botsing.

De maker van het shirt – CuteCircuit – heeft laten weten dat er inmiddels een prototype klaar is en wanneer er voldoende belangstelling is wordt het tshirtOS in productie genomen.

Met dank aan: Bart Salemans en Lesley van Haren

Bron: NuTech