Deze spelen gaan over veel meer dan sport alleen. Naast de grote woorden van de olympische beweging zoals nalatenschap, zien we sport met veel andere zaken mixen. De wereld is aan het versporten en tijdens de Olympische Spelen zien we die sportification natuurlijk het meest prominent naar voren komen. We zien sport terug in de architectuur, in de kunst en in de muziek. Dat laatste ook andersom. Olympische sporter Coca Cola omarmt muziek, maar misschien nog opvallender: de atleten omarmen muziek. Één merk spint daar heel slim garen bij: Beats by Dre.
Volgens de experts is het geluid van de headsets van Beats by Dre verschrikkelijk. Lifestyle analisten spreken graag van een hype, maar het is onmiskenbaar: de witte oordopjes van Apple worden en masse ingeruild voor de grote kleurige koptelefoons van Beats by Dre. Het merk is ontstaan vanuit de hiphop (inderdaad van de befaamde Dr Dre) en is uit geen enkele stad wereldwijd meer weg te denken.
De marketing van het merk is vooral gedaan door influencers. In eerste instantie door de collega's van Dre zelf in de hiphop scene. Maar de sportwereld pakte het snel over. Bij de voetballers is er nog wel eens commentaar op: het zou de sociale cohesie in het team niet ten goede komen. Bij de zwemmers en atleten is het vooral een fashion statement. De headsets zijn vaak in de kleur van de outfits of zoals in het geval van Churandy Martina in de kleur van de vlag van Curacao.
Voor de sportmarketing is dit fenomeen niet alleen interessant vanuit het oogpunt van endorsement: atleten zijn influencers en prijzen al jaren producten aan. Mijn interesse wordt vooral gewekt door de vanzelfsprekendheid waarmee deze concurrent van Samsung overal wordt toegelaten. Beats by Dre is overgenomen HTC eerder dit jaar en is daarmee een aan de grootste concurrenten van Olympisch sponsors Samsung. De headsets voor de wedstrijd zijn enerzijds niet iets waar de juristen van het IOC ooit over hebben nagedacht. Anderzijds zijn ze zo opvallend en herkenbaar dat ze voor de kijkers van de spelen in de doelgroep direct de juiste associatie opleveren. Beats by Dre versterkt deze associatie ook met een slimme samenwerking met Nike en met een popup store in het hipste deel van Londen.
Dat ze niet alles perfect doen, blijkt uit het feit dat ze Churandy Martina gewoon lieten betalen voor zijn customized headset.