Actiegroep tegen adidas grijpt z’n kans

Toen vorige week zondagavond het stadion leegliep na de zinderende finale op de 100 meter sprint greep de actiegroep War on Want zijn kans om met een enorme projectie aandacht te vragen voor de campagne tegen één van de Olympische sponsoren, adidas. Met de campagne 'not OK here, not OK anywhere' strijdt de actiegroep tegen de werkomstandigheden in Aziatische fabrieken.

De actiegroep is een bekende voor adidas, want in aanloop naar de Spelen werd een video online geplaatst waarin een Britse mevrouw het woord doet voor vele Aziatische vrouwen werkzaam in de fabrieken van adidas (zogeheten sweatshops). De barre werkomstandigheden zouden de grens van uitbuiting zijn overschreden. Adidas startte destijds een onderzoek naar de werkomstandigheden. Volgens War on Want heeft adidas al 100 miljoen verdient aan de Olympische kleding terwijl de medewerkers in armoedige omstandigheden moeten werken en slecht betaald krijgen.

De projectie was een half uur te zien en haakte in op de Olympische Take the Stage campagne van adidas:

  • Take the pressure
  • Take the respect
  • Take the crown
  • Take the gold
  • Logo waarbij adidas is vervangen door exploitation
  • #notOKanywhere