Ongeveer 15 uur na het eerste bericht van de Telegraaf over de megadeal tussen Eredivisie Live en Rupert Murdoch's TV-netwerk Fox is er veel over gezegd en geschreven. Sport- en mediawereld stond op z'n kop, een samenvatting vanuit verschillende invalshoeken.
Alex Tielbeke, directeur Eredivisie Media & Marketing ?op Eredivisielive.nl
"Fox International Channels maakt deel uit van een internationaal gezelschap van bewezen, geslaagde sportzenders in onder meer Noord- en Zuid-Amerika, Azië en nu ook in Europa." "Met de inzet van die kennis, expertise en het bijbehorende netwerk zetten we een belangrijke volgende stap in het succes en de groei van Eredivisie Live."
Raymond van der Vliet, Algemeen Directeur FOX International Channels op EredivisieLive.nl
"We zijn zeer verheugd samen met EMM en de 18 Eredivisie clubs het sterkste voetbalkanaal van Nederland verder te ontwikkelen. Dat we het genre sport aan onze portfolio van bestaande merken in Nederland kunnen toevoegen is een eer en voorrecht. We rekenen erop dat wij met onze lokale en internationale ervaring en succes met betrekking tot de exploitatie van diverse kanalen, samen met EMM in staat zijn de Nederlandse voetbalfans optimaal en met hoge kwaliteit te bedienen."
Wil Moerer, Algemeen Directeur bij Sport1 op NOS.nl
"Het is positief dat Murdoch heeft geconcludeerd dat betaaltelevisie wel degelijk levensvatbaar is in Nederland. Met de globalisering in het medialandschap was de toetreding van buitenlandse partijen op onze markt een kwestie van tijd. Murdoch is de eerste, maar zal zeker niet de laatste zijn."
Jan de Jong, directeur NOS op NOS.nl
"We hebben afgesproken met de Eredivisie CV om binnenkort om de tafel te gaan zitten. Onze inzet blijft de samenvattingen op zondagavond om 19.00 uur uit te zenden. Mijn angst is dat er meer moet worden betaald. De aanpak van het Amerikaanse bedrijf is ongetwijfeld minder op het open net. Dat drijft de prijs omhoog. De investeringen moeten worden terugverdiend."
Ed van Westerloo, onder andere voormalig directeur televisie bij NOS en auteur van het boek: "We hoeven er niet aan te verdienen."
"Zoals Jan de Jong al aangeeft, als het gaat slagen dan is dit het begin van een mediarevolutie. Er zal een totaal nieuw media landschap worden gevormd op het gebied sportaanbod en televisie. Voor wat betreft de betaaltelevisie liggen er zeker kansen."
"Ook het sportaanbod via het open net zal wezenlijk worden veranderd. Studio Sport op zondagavond is dan afgelopen, betaaltelevisie krijgt de prioriteit. Niet alleen alleen met sport maar ook films. De overgang gaat nog niet direct plaatsvinden, maar vanaf 2013/2014 zal het medialandschap met competitie voetbal televisie er compleet anders uitzien."
Frank van den Wall Bake, Sportmarketingdeskundige op Nu.nl
"Ik ben er van overtuigd dat er een soort Sport Live gaat ontstaan. Dat is goed nieuws voor andere sporten. Er komt meer vraag. De nieuwe organisatie is op zoek naar content. Uiteindelijk wordt er over afzienbare tijd de hele dag sport uitgezonden. Nederland staat wat betreft betaaltelevisie nog in de kinderschoenen. Er is veel te halen. Bovendien neemt ook voor bedrijven als dat van Murdoch de concurrentie toe. Men zoekt nieuwe mogelijkheden. Er ligt hier op dit gebied een terrein braak, maar we hebben wel een sportcultuur. Ik denk dat de consument zeker bereid is meer te gaan betalen voor sport op de televisie. Als het aanbod maar goed is."
"Er komt meer geld én er wordt een verliespost weggewerkt. Het opent deuren voor andere sporten. Als iemand het aan kan om ons land verder te ontwikkelen op het gebied van betaaltelevisie is het Murdoch wel."
"De huidige vijftig miljoen voor de clubs is aan de lage kant. Zelfs een land als België krijgt meer voor de voetbalrechten. Vergeet bovendien niet dat Eredivisie Live 570.000 abonnees heeft. Daar zit een groeimogelijkheid in naar de 900.000. Het is gewoon een bedrijf dat er goed voor staat."
"En met het bord op schoot om zeven uur zondagavond naar de samenvattingen kijken, is er straks ook niet meer bij. Het wordt een paar uur later. Dat zal nog wel enige commotie geven, maar uiteindelijk ben ik er van overtuigd dat dit minder gevoelig ligt dan iedereen denkt. Voor iets meer geld krijgt de klant straks een mooie live wedstrijd om zes uur. Dat is ook wat waard."
Jasper van Dijk, SP-kamerlid op Nu.nl
"Het risico is groot dat voetbal steeds meer achter de decoder verdwijnt en steeds minder op het open net te zien is, ik wil dat de regering in ieder geval garandeert dat samenvattingen op zondagavond 19.00 uitgezonden worden. Dat staat onder druk. Ook de Champions League moet niet achter de decoder verdwijnen."
Martijn van Dam, PvdA-kamer op Nu.nl
"Prachtig dat de clubs nu veel geld krijgen, maar de samenvattingen van de Eredivisie moeten wel gewoon op zondag om 7 uur voor iedereen te zien blijven."
Maarten van Rooijen in de Volkskrant
"De voetbaldeal betekend dat Eredivisie Live als zonder een echte professionalisatieslag zal ondergaan. Wij hebben voor deze samenwerking gekozen, omdat Fox een heel groot bedrijf is met veel expertise en knowhow op het gebied van betaalde sportzonders."
Henri van der Aat, Commercieel Directeur bij Ajax op Goal.com
"Het is een goede deal, maar we moeten het niet overdrijven. We komen iets dichter bij Engeland, maar het is nog lang niet genoeg om de financiëlee aanslujiting bij de Europese top te krijgen. Toch is dit absoluut een stap in de goede richting. We hadden een overeenkomst tot 2017 maar door de nieuwe deal met Fox zijn we nu tot 2025 verzekerd van inkomsten."
Joop Munsterman, Algemeen Directeur FC Twente op Goal.com
"Belangrijk is dat er de komende twaalf jaar gegarandeerd geld binnenkomt. En de schuld van zestig miljoen van Eredivisie Live is afgedekt. We zijn nu niet meer het 'gossie-land'. Maar we kunnen ook lang niet meedoen met grote jongens als Duitsland en Engeland. Als Murdoch niet over de brug was gekomen was Al Jazeera de partner geworden."
Peter Lansaat - P2 Sportsmarketing
"Voor de ca. 600.000 betalende abonnees van Eredivisie Live zal er voorlopig niks veranderen. Fox zal vervolgens de samenvattingen op het open net willen beperken. Het is in het belang van Fox de samenvattingen zo onaantrekkelijk mogelijk te houden. Fox zal de mediarechten liever voor minder geld verkopen aan een ‘kleinere’ zender als SBS. Een buitenstaander als Fox zal vermoedelijk minder boodschap hebben aan het Nederlandse ‘bord op schoot’ sentiment. Eredivisie Live bestaat sinds 2008 en is tot op heden geen doorslaand financieel succes. De clubs ontvangen de beloofde € 60 miljoen maar daarvoor leent de Eredivisie CV geld. De zoektocht naar een nieuwe aandeelhouder lag voor de hand en biedt tevens de mogelijkheid om meer uitzendrechten te verwerven om een betaald abonnement aantrekkelijk te houden.
De Eredivisie en clubs kunnen meer dan tevreden zijn met deze deal. Ten aanzien van de verdeling van de inkomsten hebben de topclubs, die voor het grootste gedeelte de internationale uitstraling bepalen, hun kans in de onderhandelingen met de overige clubs aangegrepen om meer te ontvangen. Als je kijkt naar de TV-inkomsten zullen die bij benadering voor de topclubs gaan verdubbelen. Dit zal betekenen dat clubs als Ajax, Feyenoord, PSV, FC Twente en AZ respectievelijk € 7 tot € 10 miljoen aan TV-inkomsten kunnen bijschrijven vanaf het seizoen 2013-2014. Geld wat zeer welkom is maar nog in schril contrast staat bij TV-inkomsten in andere landen zoals de Premier League. Hier ontvangen clubs in de middenmoot jaarlijks bedragen > € 40 miljoen per club.
Een belangrijke stap in de continuïteit van Eredivisie Live is echter gezet en dit is tevens goed nieuws voor de andere sporten. Daarnaast komt deze deal de uitstraling van de Eredivisie wereldwijd ten goede, wat onder meer zijn invloed zal hebben op transferwaardes van spelers, sponsoring (internationale exposure voor bijvoorbeeld Philips en Aegon) en merchandising. Fox zal mogelijk wel invloed willen uitoefenen op het wedstrijdschema. Elke dag een wedstrijd is beter dan eens per week 9 wedstrijden. Dit illustreert ook het Premier League uitzendschema. De clubs hebben geen meerderheidsaandeel meer maar kunnen via een ‘minority blocking vote’ nog wel invloed op de programmering uitoefenen.
Alles over Murdoch, Fox, Eredivisie Live en de toekomst het internationale medialandschap
Nederlandse sportliefhebbers zijn klaar voor Murdoch
Een miljard euro voor eredivisievoetbal is dat veel? - Albert Treur
Reacties in de media op de megadeal tussen Fox en Eredivisie Live
Waarom Fox er zo snel bij was in Nederland
Murdoch naar Nederland voor de Eredivisie, maar laat hij zijn kaarten zien? - Willem van Oort