Schotse Premier League sluit partnership met Youtube

Terwijl Rupert Murdoch de Nederlandse voetbal- en mediawereld in zijn greep houdt heeft de Schotse Premier League een partnership met Youtube aangekondigd voor de duur van drie jaar. Met de partnership zullen interviews (voor en na de wedstrijd), hoogtepunten en exclusieve beelden van achter de schermen beschikbaar zijn via de officiële Youtube channel. De Schotten volgen het Franse voorbeeld van aantal maanden geleden.

Ook de Franse competitie (LFP) sloot namelijk in mei een partnership voor vier jaar met Youtube, Dailymotion. Fr en L' Equipe.fr voor het brengen van on demand (VOD) video's. De fans krijgen gratis toegang tot hoogtepunten, doelpunten en interviews.

De commerciële manager van de Schotse competitie Stuart, MacPhee sprak van een nieuw tijdperk. 

Met de lancering van de officiële Youtube channel stappen we in een nieuw tijdperk van online fan engagement voor onze competitie. Door de gratis toegang tot alle video's hoeven fans niets te missen van de beste actie, waar en wanneer ze maar willen.

De aankondiging komt na het verlengen van de uitzendrechten met BskyB en ESPN afgelopen week en het terugzetten van de Rangers naar de derde divisie vanwege financiële problemen. Dat een Youtube-hit goed kan zijn voor de kaartverkoop liet de Britse club Chrystal Palace eerder al zien. Manchester City sloot vorig jaar als eerste professionele voetbalclub een partnership met Youtube.