In week 2 van de Socialympics breekt de zon door

Na regen en zonneschijn in de eerste week van de Socialympics waren de vooruitzichten voor de tweede week zonnig. Goud, zilver en brons waren op komst en na een wat wisselvallige start brak aan het einde van de week de zon door. Absoluut hoogtepunt: de Lego Tribute aan Flying Dutchman Epke Zonderland.

Zoals gezegd was de start wat wisselvallig. Na de euforie van de bronzen plak haalde Edith Bosch wereldwijd alle journaals met de corrigerende tik die ze uitdeelde aan de dronken man bij de finale van de 100 meter sprint. Belangrijke rol was er weggelegd voor haar eigen spreekbuis: Twitter. Ze uitte haar verbazing en legde de situatie kort maar krachtig uit. Voorafgaand aan de internationale persconferentie hadden de media allang haar kant van het verhaal overgenomen, de man was dronken en Bosch had hem er fijntjes op gewezen dat de hele wereld wachtte op de show van Usain Bolt.

Waar het Olympisch comité echter niet op zat te wachten was de onofficiële Twitterfeed van @2012TicketAlert. Nadat een groot aantal gefrustreerde fans hun ongenoegen hadden geuit over de officiële site om kaartjes te bestellen, vond de Amerikaan Adam Naisbitt het genoeg en bouwde een programma dat elke drie minuten de site checkte op de beschikbaarheid van kaartjes. Er werd automatisch een tweet verstuurd wanneer er een kaartje beschikbaar was en binnen een paar dagen steeg het aantal volgers tot 10.500. De initiatiefnemer verdiende er zelf niets aan, maar het Olympisch comité was er niet van gediend en besloot de account te laten sluiten.

Wellicht is het na de Spelen ook over en sluiten voor Mart Smeets. De presentator van NOS Londen Late Night wordt zowel geliefd als geërgerd toegesproken op de verschillende social media. De combinatie van uitspraken als: “Mag ik dat zeggen?” en de eigen hashtag #DeMart bleken een succesvolle combinatie om regelmatig Trending Topic te zijn op Twitter. Ook #GoTeamNL was afgelopen week regelmatig Trending Topic, maar dat kan ook niet anders met kanjers als Ranomi, Epke, Dorian, Marit en Henk. De onderstaande grafiek laat een duidelijke samenhang zien met de sportieve prestaties. Hopelijk zien we daar aan het einde van de week nog een stevige piek bijkomen.


Analyse i.s.m. Marketingfacts & Coosto

Ook de sporters zien er deze week veel volgers bij komen en dat sportieve prestaties tellen op social media weten de Britse atleten inmiddels. Ruim 700.000 extra fans op Facebook voor Andy Murray en 600.000 voor Tom Daley. Updates krijgen regelmatig meer dan 100.000 likes en 4.000 reacties. Maar de echt grote atleten krijgen naast alle volgers, fans, likes en retweets een... eigen Lego-tribute! Zo ook Epke Zonderland die Olympische geschiedenis schreef met zijn uitvoering op de rekstok. 

Met nog slechts enkele dagen in het verschiet kan de conclusie worden getrokken dat de Socialympics heeft gebracht wat de analisten ervan verwacht hadden. Er was winters weer met racistische tweets en uitsluitingen door social media, er was bewolking met kwakkelende GPS-verbindingen door de vele tweets langs de weg, maar er was bovenal zonneschijn met het samen beleven en delen van de passie van de Spelen. Dag in dag uit is het genieten om #GoTeamNL te volgen, iedereen leeft mee en samen staan we achter onze sporters. Voor het eerst was de spirit niet alleen voelbaar maar ook zichtbaar. Niemand kan vier jaar vooruit voorspellen, ook de weermannen niet, maar de eerste Socialympics gaan de boeken in als een echte Hollandse zomer: regen en gemopper maar bij tijd en wijlen fantastisch weer met Hans van Zetten die uit zijn dak gaat bij het goud voor Epke, daar krijg je geen genoeg van!