Deze Spelen worden zoals iedereen weet de eerste Socialympics genoemd. De Olympische Spelen die niet alleen massaal op televisie worden bekeken of via de radio worden beluisterd, maar ook zullen worden gevolgd via Twitter en Facebook. In hartje Londen staat tijdens de spelen het NBA House; een tempel voor basketbal fans. De interactieve hal geeft vrije toegang tot het publiek en biedt fans een unieke basketbal ervaring. Zo kan er een NBA game nagespeeld worden, mogelijkheid om merchandise te kopen en de gelegenheid om met wassenborden van spelers op de foto te gaan. Leuk maar niets nieuws, niet vergeten dat dit de Socialympics zijn.
Het NBA House heeft midden in de hal een touch screen van twee bij twee meter waar de Socialympics echt tot leven komen. Alle social media berichten van en over de NBA worden real time weergeven op een levensgrote basketbal. Instagram pictures van NBA spelers komen voorbij, Tweets van toeschouwers en Facebook berichten van de NBA die geografisch worden weergegeven. Fans kunnen door de social media posts swipen om zo hun eigen bericht direct terug te zien en het uitvergroten op het scherm.
In mijn beleving een mooie stap om social media op een echt interactieve manier in te zetten voor de fanbeleving. Door de nieuwe dimensie zie ik mogelijkheden en kansen voor de (Nederlandse) sportmarkt om tijdens events en wedstrijden op een innovatieve manier te communiceren met je fans.