Zombies, Run! een half jaar later

Zelden komt het voor dat er een half jaar na het uitgekomen van een app nog eens uitgebreid wordt teruggeblikt en vergeleken, maar voor Zombies, Run! maken we een uitzondering. Destijds geroemd als de app die hardloopbeleving op zijn kop (zou) zetten is het nu, meer dan 50 missies en 70+ uur later, tijd om eens kritisch te kijken of die belofte ook daadwerkelijk is waargemaakt.

Storytelling
Een half jaar lang heb ik een groot aantal mensen tot vervelends aan toe verteld over Zombies, Run! De hardloopbeleving was voor mij nooit meer hetzelfde. Je ging hardlopen met oordopjes, hoorde een afwisseling van geluidsfragmenten en muziek en zat daarmee gevangen in een meeslepend verhaal wat bij iedere sessie een nieuwe wending kreeg. Eerst je eigen dorp (Abel Township) leefbaar maken en uiteindelijk de wereld redden van een zombie-ondergang was het doel. Het enige wat je daarvoor hoefde te doen was rennen. Met enig inlevingsvermogen ben je de hoofdpersoon in een meeslepende actiefilm waarin je kinderen red, complot theorieën ontrafeld en de wereld ontdoet van zombies. De nodige humor zorgt ervoor dat je regelmatig met een glimlach op het gezicht mensen passeert die zich afvragen of alles wel helemaal goed met je gaat.

De ontwikkelingen zijn het afgelopen jaar hard gegaan. Apps voor Android en Windows Phone, meer dan 20 nieuwe missies, een heuse Runners Guide, eigen evenementen en de komst van het Zombies Link platform hebben gezorgd voor een wereldwijde community. Allemaal ooit begonnen als Kickstarter.

Sportief
Eerlijk is eerlijk het klinkt allemaal wat geeky en Sci-Fi maar het gevolg is wel dat je langer gaat rennen. Een kleine 5 tot 7 km (waar hebben we het over) worden er nu gemakkelijk 10 tot 12. Maar niet alleen ren je langer, ook intensiever. Het gevoel dat je wordt opgejaagd wordt versterkt door de onvoorspelbare zombies-chases: 30 seconden flink aanzetten om uit de handen van de zombies te blijven. Hier kunnen ze in de toekomst nog subtiele aanpassingen en toevoegingen gaan aanbrengen om het fris te houden.

Offline naar online
Sportief gezien zit het dus allemaal prima in elkaar, maar voor de echte gameliefhebber zijn er nog wel wat haken en ogen. Daar waar het verhaal ijzersterk is voelt het uitbreiden van je dorp door de voorraden die je verzameld nog wat leeg. Het dorp wordt wel groter maar meer ook niet, het heeft geen gevolgen voor de hardloopbeleving en verzwakt het gevoel dat je daadwerkelijk bezig ben om de wereld te redden. De toevoeging van een multiplayer (is overigens al aangekondigd) waarin je een team kan vormen met vrienden voor elkaar kan rennen zou het geheel een extra dimensie geven. Het saamhorigheidsgevoel, community building, leent zich uitstekend voor dit concept en is iets waar Nike eerder al groot mee is geworden. Het platform Zombies Link moet daar een belangrijke rol in gaan spelen. Van offline naar online en vice versa.

Iets groots op het spoor
Tot slot een van de belangrijkste vragen, voor wie is deze app eigenlijk? Zoals ik bij start van de hoofdtekst al opende heb ik in het afgelopen half jaar een groot aantal mensen verteld over Zombies Run! Het verhaal doorlopen en elke keer weer wat nieuws te weten komen heeft op mij (als sport- en gameliefhebber) een fantastische indruk achtergelaten. Toch zijn de echte hardlopers (veelal gebruikers van Nike+ en Runkeeper) nog niet verslaafd. Het is een app die 'je moet liggen'. Dat heeft wellicht ook te maken met de setting en daar moet je open voor staan. Het is volgens mij een kwestie van even over de drempel heenstappen en gewoon doen. Het concept is nieuw en in het begin voelt het wat vreemd, maar geef het een kans. Het is als een serie en heeft wat aanloop nodig om erin te komen. De prijs van 5,99 (wat niet echt appwereld-eigen is) maakt de drempel alleen maar groter. Onder de gameliefhebbers valt nog een wereld te winnen daarvoor moet de uitwerking van het online platform echt dieper. Er moet meer te doen zijn dan simpel voorraden verzamelen en zien dat het dorp groter wordt. Bouw er een aantal mini games omheen en een multiplayer in voor meer diepgang. Seizoen 2 komt er aan en ik ben sinds vanochtend iets groots op het spoor, wat dat is lees je hier misschien over een half jaar.