FC Eindhoven startte dit weekend voor het eerst een initiatief met sponsor tweets bij wedstrijdverslagen via Twitter. De reacties waren vooraf gemengd, positief over het experimenteren met nieuwe verdienmodellen en negatief/ terughoudend over de storingsfactor. De eerste test zit erop, tijd voor de reacties.
Het experiment bevatte tweets die gedurende het wedstrijdverslag verwezen naar de sponsoren. Onderstaand enkele voorbeelden.
Half uurtje gespeeld. De stand is nog 0-0, maar het is zeker niet slaapverwekkend tot nu toe. @slaaptijd
— FC Eindhoven (@FCEindhoven) augustus 10, 2012
De bal ging er in via een MVV verdediger, maar telt dus niet. Wel een creatieve manier om te scoren. @creatievevogels
— FC Eindhoven (@FCEindhoven) augustus 10, 2012
Ondanks deze nederlaag toch bedankt voor het volgen. Fijn weekend en voor straks welterusten @slaaptijd
— FC Eindhoven (@FCEindhoven) augustus 10, 2012
De actie leverde een aantal leuke reacties op en ook de sponsoren vernoemde FC Eindhoven in verschillende tweets. Geen spectaculaire cijfers en het is niet direct aan de actie te koppelen maar het aantal volgers van FC Eindhoven is gedurende de wedstrijd gestegen met 35. Ook de sponsoren zagen een toename van het aantal volgers.
Toch wel tof, de manier waarop @fceindhoven hun sponsoren in tweets vernoemd. Tot nu toe een succes! Ga zo door. #fce
— RvanDooren (@RalphvanDooren) augustus 10, 2012
Geen negatieve reacties dus en het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar net als het nieuwe voetbalseizoen is de kop er af. Heeft het initiatief blijvende waarde en betekent dit het startschot voor meer? Of schaden de sponsor tweets het laatste beetje communicatie wat nog vrij was van sponsoren?