Amsterdam 1928: een bekend frisdrankmerk wordt officieel IOC sponsor. Het langste partnership in de geschiedenis van de Olympiade en niet zonder resultaat: van alle officiële sponsors van de Olympische Spelen is Coca Cola verreweg de bekendste. Ook het Holland Heineken Huis is in de afgelopen 20 jaar uitgegroeid tot een oranje, extraterritoriale feesttent die ook internationale bekendheid geniet. Drank en de Olympics gaan hand in hand, zeker als er een witte schuimkraag op zit.
Meest opvallende sportsponsors
Biermerken staan volgens de Nederlandse consument op nummer 1 als het gaat om succesvolle sportsponsoring, op de voet gevolgd door frisdrank. Deze vloeibare categorieën trekken de meeste aandacht, blijkt uit de Consumer Connection Study (CCS) van de Research & Insights afdeling van Aegis Media. Het podium ziet er als volgt uit:
1. Bier
2. Frisdrank
3. Automotive
Mobiele telefonie grijpt net naast de medailles en de categorie persoonlijke verzorging laat de laagste score zien. Slecht nieuws voor spelers als Dove en Rexona, die zwaar aanwezig zijn geweest rond de Olympische Spelen en ook niet terugkomen in de top-10 ‘meest Olympische merken van Bureau Consumenten Onderzoek waarin 4 van de 10 merken een (fris)drank betreft.
Testosteron + bier= goud
Het zijn de mannen die sportsponsoring als veel effectiever beoordelen dan vrouwen. Niet alleen binnen de productgroep bier, maar in alle onderzochte categorieën (inclusief persoonlijke verzorging, kleding en wasmiddel). Om toch nog een onderbuikgevoel te onderstrepen: mannen tussen de 25 en 34 jaar oud geven aan het meeste oog te hebben voor biermerken die een sportevenement sponsoren. Vanaf 35 jaar neemt de aandacht voor sportsponsoring af.