Meer schermen betekent meer kijktijd

De Olympische Spelen waren de afgelopen weken overal te volgen, via de TV maar voor het eerst ook via de computer, laptop, tablet en smartphone. Google heeft in samenwerking met onder andere de Amerikaanse zender NBC onderzoek gedaan naar het kijkgedrag van gebruikers van meerdere schermen en dit leverde een aantal interessante resultaten op.

Hieruit blijkt namelijk dat meer dan de helft (67 procent) van de mensen die de Spelen via de TV én tenminste één andere scherm volgden langer naar de Spelen keken dan mensen die alleen de TV inschakelde. Belangrijk gevolg van het gebruik van meerdere schermen zou zijn dat de kijker minder gebruik zou gaan maken van de TV. Het onderzoek wijst echter wat anders uit: gebruikers van meerdere schermen kijken juist meer TV. Een scherm is al goed voor de helft extra kijktijd en twee schermen zorgden zelfs voor twee keer zoveel uren achter de TV. Onder de tweede schermen zijn de smartphone en tablet het meest populair, 44 procent geeft aan deze te gebruiken.

De Spelen gaven mediapartijen een unieke gelegenheid om het kijkgedrag van sportliefhebbers te meten. De Spelen zijn immers (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Super Bowl) geen momentopname maar 17 dagen lang en kunnen daarmee goed worden verspreid via allerlei kanalen. Toch is geen van de betrokken partijen van mening dat het onderzoek een compleet inzicht geeft in het kijkgedrag van de doorsnee sportliefhebber. Het gebruik is immers nog in de startende fase en niet iedereen kan zich meerdere schermen veroorloven. Het onderzoek is er, naar eigen zeggen, om richting te geven aan het kijkgedrag. Voor eigen doeleinden, maar ook voor die van de adverteerders.

Bron: Google Official Blog & AdAge