Wie afgelopen woensdag afreisde naar de oefeninterland tussen België en Nederland was het wellicht al opgevallen dat de route opvallend rood gekleurd was. Dat is geen toeval, maar een Facebook actie. De Duiveluitdagingen is, naar eigen zeggen, een directe dialoog tussen de Rode Duivels en hun supporters. Voor elke wedstrijd dagen ze de supporters uit met een nieuwe opdracht. Slagen ze erin om de missie te volbrengen dan doet het nationaal elftal een tegenprestatie. Voor de eerste uitdaging 'De Rode Route' was het de bedoeling om zoveel mogelijk rood te kleuren en daar gaven de Rode Duivels massaal gehoor aan. Het eindresultaat is bekend: Nederland verloor en heel België droomt al over de WK-titel. Hebben onze Zuiderburen goud in handen?
De setting van de eerste uitdaging voor onze Zuiderburen kon niet beter. Een clash tussen Nederland en België blijft toch een derby met onderbuik gevoelens. De Facebook Belgian Red Devils stroomde direct vol met creatieve inzendingen. Dorpen kregen naamsverandering van Geel naar Rood, hele cafés moesten eraan geloven en natuurlijk vele inzendingen van roodgekleurde fans. De actie trok in aanloop naar de wedstrijd al veel media-aandacht, mede dankzij media partner Sporza.
De timing van de actie is geen toeval. De WK-kwalificatiereeks staat voor de deur en België is inmiddels 10 jaar lang onzichtbaar op zowel de Europese als de Wereldkampioenschappen. De komende twee jaar moeten het gaan gebeuren en de steun van het volk is onmisbaar. Meer dan ooit te voren heeft de Belgische ploeg supersterren waar ze trots op kunnen zijn met internationale toppers zoals Vincent Kompany. Een aanvoerder die vanuit zijn ervaring bij een van de meest innovatieve voetbalclubs ter wereld – Manchester City – weet welke toegevoegde waarde social media kan hebben voor een sterke binding met de fans. Logisch dat hij de aftrap voor zijn rekening nam.
Het valt voor de Rode Duivels dus allemaal perfect samen en de aftrap kon niet beter maar het belangrijkste is dat de basis van het concept voor ieder land is toe te passen. België is rood, Nederland is Oranje. België heeft de Duivel, Nederland de Leeuw. De Join-in factor is hoog, de drempel om mee te doen is laag. Het gebruik van foto's en video's past helemaal in deze tijd en de belofte van een tegenprestatie maakt het geheel compleet. Fanengagment op weg naar Brazilië 2014. Ben benieuwd of we meer van dit soort campagnes gaan zien!
Er is helaas nog niets bekend gemaakt over de eerste resultaten maar de tegenprestatie is daar: