De Socialympics hebben de verwachtingen meer dan waargemaakt. Al hoewel, het record tweets-per-seconde is niet verbroken maar met 150 miljoen tweets valt er toch niet te klagen. Vooral voor de sporters waren het mooie tijden. Zij die sportief succes boekten waren verzekerd van een groot aantal nieuwe fans en volgers op Facebook en Twitter. Sponsoren zien kansen in dat potentieel en bedenken strategieën om daarvan te profiteren. Gaan we een fase in waar promotie tweets de normaalste zaak van de wereld worden? De eerste tweets van Usain Bolt beloven niet veel goeds..
De spanningsboog voor social media werd in aanloop naar de Olympisch Spelen strak getrokken. Dit was waar de sporters vier jaar lang naartoe gewerkt hebben en ondanks dat vele ervoor kozen om een social media-pauze in te lassen nam het aantal volgers sterk toe. De vraag is natuurlijk of het voor de fans interessant blijft om de sporters dagelijks te volgen maar volgen gaat sneller dan ontvolgen.
Voor sporten en sporters die niet dagelijks in de spotlights staan biedt dat kansen. Doorgaans zijn ze best bereid om in ruil voor een financiële vergoeding een promotie tweet te versturen. Tijdens de Spelen kwamen atleten nog in opstand tegen de (inmiddels beruchte) Rule 40 waarin stond dat sponsoren (anders Olympische) niet mochten worden bedankt in zowel tekst als beeld. Een begrijpelijke actie van de sporters aangezien zij geen directe bijdrage ontvangen van de Olympische sponsors maar van wel hun eigen. Overigens speelt dat spel ook op top-level, want de Spelen waren nog niet voorbij of Usain Bolt maakt al een foto van zijn koelkast vol met Gatorade flessen.
Well I guess I am just a smart athlete have to get the G in me before training.instagr.am/p/MWGjAgocU0/
— Usain St. Leo Bolt (@usainbolt) juni 26, 2012
Een superster als Usain Bolt kan het zich veroorloven, zo'n (vervelende) promotie tweet, maar de vraag is hoeveel fans het pikken als een doorsnee topsporter ermee gaat strooien. Het is een spel wat je duidelijk, open, met juiste frequentie en vooral creatief moet spelen om geen fans te verliezen. Maak aan de fans duidelijk dat het bedrijven zijn die in jouw investeren en dat zonder dat het zonder die investering zomaar afgelopen kan zijn. Verstuur niet dagelijks promotionele tweets en geef er een creatieve draai aan. Koppel het aan een actie en geef de fans er iets voor terug. Of zorg voor een relevante context zoals FC Eindhoven dat vorige week deed.