De QR-code zou de oplossing zijn om de buitenwereld te verbinden aan online. Zeker nu alle smartphones de codes kunnen scannen, lijkt de QR-code een gouden toekomst binnen de sport- en evenementenwereld te hebben. Zelf ben ik altijd kritisch op de QR-code geweest en niet alleen vanwege de esthetiek. Maar vooral vanwege het (gebrek aan) gebruiksgemak. Toen ik op Lowlands zag dat Grolsch al zijn medewerkers had uitgerust met een T-shirt met de QR-code erop, moest ik testen of mijn gedachtengang wel klopte. Het was nog erger dan ik dacht...
Telt u mee?
Grolsch is al jaren fanatiek sponsor van Lowlands. Dit jaar had Grolsch een schitterende activatie: een pierebadje met een paar DJ’s erbij, ligstoelen en beugelflessen voor de prijs van een gewoon biertje verder op het festivalterrein. Veel leuk personeel om de “zwemmers” in toom te houden en om de beugelflessen te verkopen. En zo bleek, als levende billboards voor de QR-codes. Dit laatste deden ze met verve, want ik werd echt door bijna elke medewerker gemaand om mee te doen met hun “plop” game. Een doe-mee-en-win-spel in de app van Grolsch. Door het aanstekelijke enthousiasme en de alom aanwezige QR-codes deed ik mee. Telt u even mee?
1. QR-code zien en smartphone pakken
2. QR-code scanner openen. 2a) als je hem niet hebt downloaden in de AppStore
3. QR-code scannen
4. wachten op mobiel internet (dit komt vaker terug) en via mobiele site doorverwezen worden naar AppStore
5. wachten op mobiel internet en Grolsch app downloaden
6. als download klaar is: Grolsch app opzoeken op je smartphone
7. Grolsch app openen
8. geboortedatum invullen (oké dit is wettelijk verplicht, maar toch)
9. scanner in de Grolsch app openen en QR-code nogmaals scannen
10. game openen
11. game spelen (QR-code wordt gekoppeld aan je plop-vaardigheden): plop
12. game winnen (winkans was op 99,5% (!) gezet)
13. Grolsch handdoek in ontvangst nemen onder luid gejoel van badmeester en vast gelegd worden door de Grolsch fotograaf (helaas niet op Facebook te vinden)
13 stappen plan
13 stappen om een spel mee te doen. Waarbij er 3 keer flink beroep op je mobiele internet connectie gedaan wordt, die niet goed is op festivals als Lowlands (of in grote sportstadions). Eigenlijk is alles met mobiel internet gedoemd te mislukken als je niet (via wifi) zorgt voor een goede verbinding. Dit is een tip voor Grolsch voor volgend jaar. Maar eerlijk gezegd: de app lijkt me een brug te ver voor festivals op dit moment. Grolsch gebruikt dezelfde app en game op meerdere festivals. Als doelstelling is om een aantal downloads of gespeelde games te halen, dan vrees ik voor het succes van dit deel van de campagne. Aan de enthousiaste crew ligt het niet. Maar zonder internet en met een 13-stappen-plan is een activatie als deze bijna onmogelijk. En dat terwijl het beugelbad de Lowlands vibe goed raakte en Grolsch met het omwisselpunt al jaren een goede activatie heeft op Lowlands (al was tegen deze hitte niet aan te koelen).
Low tech?
Grolsch heeft vooraf mensen opgeroepen om de app te downloaden, zo kon je namelijk festival tickets winnen. Dus niet iedereen zal de app ter plekke hebben moeten downloaden. Maar de mensen die ik sprak in het beugelbad, als je ze al meededen, moesten de app nog downloaden. Zelf wifi aanbieden is een optie (sowieso op elk festival of in elk stadion een slimme activatie voor een sponsor, begrijp waarom KPN dit nog niet doet met Hi op Lowlands). Maar misschien is gewoon leuker om een groot rad van fortuin op te hangen en daarmee de game te spelen? Heel low tech, maar werkt zeker op een festival, zelfs zonder internet. En als je toch met de app aan de slag wilt, dan kan het prima zonder QR-code. Gewoon verwijzen naar grolsch.nl en via mobiele site naar de AppStore verwijzen. Heb je ook nog leukere T-shirts.