De beschikbaarheid van data binnen de sportwereld is steeds belangrijker aan het worden. Van de kijker (passief) tot de sporter (actief), van real-time (direct) tot de analyse (achteraf) en voor zowel voor de recreant als de prof wordt de beschikbaarheid van data steeds vanzelfsprekender. Daarover later meer, eerst een interessante ontwikkeling door een van de meest innovatieve sportclubs ter wereld. Manchester City maakt in samenwerking met OPTA de spelersdata van afgelopen seizoen gratis beschikbaar voor de fans. Een nieuwe vorm van fanengagement.
Manchester City, onder leiding van hoofd Perfomance Analyses Gavin Fleig en hoofd Digital Innovatie Richard Ayers, heeft bekend gemaakt dat alle data over de spelers van seizoen 2011-2012 gratis toegankelijk wordt gemaakt via de website. In samenwerking met OPTA is het een nieuwe stap in datatainment; Het beschikbaar stellen en presenteren van sportdata om liefhebbers te informeren en te vermaken. Het voorziet liefhebbers van nieuwe inzichten zoals het gemiddelde balbezit gedurende het seizoen of het aantal schoten op doel.
Volgens Fleig draait het om het openen van deuren.
Data vertegenwoordigd een waarde en deze werd voorheen onbenut binnenshuis en achter gesloten deur gehouden. Er zijn nog grote stappen te maken voor clubs op het gebied van data. Vele fans doen eigen onderzoek en bloggen naar eigen inzicht. Hiermee willen we geïnteresseerde fans een handvat bieden, het gesprek openen en de interactie aangaan. Fanengagement op een nieuw niveau.