Vroeger wilde ik een ABN/AMRO-rekening omdat je dan zo’n mapje kreeg met dezelfde kleuren (groengeel) als het uitshirt van Ajax. Voetbaljongetjes van tien jaar werven als klant voor het leven, daar zal het De Bank van toen wel om te doen zijn geweest. Maar het kan ook anders. Zo ken clubsupporters die uit principe nooit kopen bij bedrijven die iets met een andere club te maken hebben. Dan sta je er als verzekeraar lekker op bij het Legioen, maar blijk je allerminst verzekerd van polissen in andere regio’s van het land.
In amateurvoetballand is dit risico een stuk minder groot. Het cateringbedrijf op het shirt van de plaatselijke Topklasser doet de bruiloft van de zoon van de voorzitter en wordt ingehuurd voor de familiebbq van de spits van het tweede. Maar er is nog zo veel meer te halen in amateurvoetballand. Kijk alleen al naar de faciliteiten van een florerende dorpsvereniging. Een prachtige kantine, kakelverse grasvelden en soms zelfs een kleine fitnessruimte. Kortom, een prima alternatief voor de ongezellige zaaltjes of peperdure congrescentra waar het gemiddeld bedrijf haar heisessies of teamuitjes belegt.
En durf het ledenbestand van de vereniging er eens bij te betrekken. Wellicht is de rechtsback van SV Hoofddorp 7 een freelance tekstschrijver die in ruil voor clubsteun de webteksten op ClausPartyHouse.nl wil redigeren. Of herbergt de damestak de communicatiespecialist waar Woonwinkel Barendse al maanden naar op zoek was. Het familiebedrijf weet dan dat obligate sollicitatiekreten als ‘echte teamspeler’ of ‘gewend te presteren’ niet helemaal uit de lucht gegrepen zijn en heeft bovendien de referenties voor het oprapen. Kortom, de voetbalclub heeft het bedrijfsleven een hoop te bieden, tenminste als de begane paden van het eeuwige reclamebord en de wedstrijdbalsponsor worden ingeruild voor alternatieve allianties en vernuftige vondsten.