De waarde, oftewel ROI, van social media is hot! In een vijf-delige serie beschouwen we welke waarde social media kan hebben voor de beleving van fans tijdens sportevenementen, aan de hand van onze twee afstudeeronderzoeken. Tijdens de onderzoekperiode stond de vraag centraal hoe social media waarde kan creëren voor een evenementenorganisator in de sport. Vervolgens is bij NOC*NSF onderzocht hoe dit brancheverbredend kan worden getrokken voor evenementenorganisaties in de sport en bij Like2Run is er gericht naar de organisatie en het beleid gekeken.
Waarde wordt in vijf fasen gewaardeerd in
1. Exposure en Engagement,
2. Influence en
3. Action en Sustainability.
Deze vijf waarden zijn door middel van kwalitatief onderzoek getest en onderzocht bij verschillende top- en breedtesportevenementen. Het eerste deel zal over het ontwikkelde model gaan. In de blogs daarna komen de verschillende fasen uit het model aan bod die leiden tot ROI van social media. Het figuur dat hieronder is weergeven leidt tot ROI van social media.
Om tot ‘waarde’ te komen zijn er een vijftal fasen getest en onderzocht.
Exposure – Hoe ver gaat de boodschap van het evenement op social media;
Engagement – Wie worden er bereikt en wat zeggen zij over het evenement op social media; Influence – Wat is de perceptie/houding van de directe en indirecte volger over het evenement;
Transaction – Wat is de meest ideale transactie voor het evenement;
Sustainability – In welke mate kan een volger een fan worden van een evenement.
Deze vijf fasen zijn in het onderzoek uitgevoerd om de waarde van de fan, directe waarde, en de waarde van sponsoren op evenementen, indirecte waarde, te meten. Deze directe en indirecte waarde zijn met elkaar in balans en op basis van deze uitkomsten is een handboek geschreven. In deze serie zal er worden ingegaan op de waarde van de fan voor het evenement, de directe waarde. De waarde van de fan is daarbij in twee stukken opgedeeld: de directe volger, die lid is van de social media van een evenement en de indirecte volger, die nog geen lid is van de social media van een evenement, maar wel een connectie heeft met een directe volger.
Dit model kan niet ‘ineens’ worden ingevoerd bij een sportevenement. Daarom in onderstaand schema in het kort wat hier aan vooraf dient te gaan.
Voorbereiding | Stap 1: Evenement wordt opgezet en organisatie komt bijeen |
|
Stap 2: Stel de doelgroepen en doelstellingen vast voor het evenement |
|
Stap 3: Afweging maken van de te gebruiken social media kanalen |
Voorbereiding
Stap 1: Evenement wordt opgezet en organisatie komt bijeen
Stap 2: Stel de doelgroepen en doelstellingen vast voor het evenement;
Stap 3: Afweging maken van de te gebruiken social media kanalen;
In deel 2 laten we de voorbereidingen achter ons en wordt er gestart met het daadwerkelijke onderzoek.
De serie 'Waarde van Social Media' is een gezamenlijke serie van Linda de Hoop en Tom Hak.