Het voetbalseizoen is weer in volle gang en de stadions lopen vol. Tijd om vrienden te laten weten dat je fantastische plekken hebt weten te scoren en klaar bent voor het begin van de wedstrijd. Maar helaas, geen bereik.. Dan maar vol goede moed overschakelen op de gratis WiFi in het stadion, maar helaas.. ook daar is geen verbinding mogelijk. Tijdens de conferentie 'Sports en Entertainment Alliance in Technology' in Boston spraken stadionmanagers van over de hele wereld over het probleem van en de oplossing voor het slechte bereik in stadions.
“I think everybody will have more and more devices in five years, but I think we're going to start seeing a counter-revolution. People go and pay a lot of money to see these events and I think they may want to watch them." Katee Panter, VP Infrastructure technology, Madison Square Garden
Enigszins twijfelachtig werd de discussie geopend met de vraag of een keerzijde aanstaande is: Zorgt het slechte bereik ervoor dat toeschouwers niet langer de behoefte hebben om de beleving in het stadion met vrienden te delen? Volgens Katee Panter, verantwoordelijk voor de technologie in Madison Square Garden, verdwijnt de smartphone inmiddels zonder gemopper in de broekzak. Een originele kijk maar volgens vele aanwezigen niet realistisch. Sportfans zijn in de dagelijkse omgang gewend om alles met vrienden te delen en eenmaal buiten de deuren van het stadion worden de smartphones direct weer in de hand genomen.
"I have $50 million essentially to spend on technology. The biggest scoreboard, the best scoreboard, the best sound system. The only thing my boss said to me, was ‘Chip, the only thing that has to work is the cell phones.” Chip Foley, technology lead, Barclays Center
Volgens Kevin Blue, verantwoordelijk voor de sportaccommodaties van de Stanford University, is het slechte bereik daarom niet alleen een probleem voor de fans maar is het vooral een zakelijk probleem voor de sportorganisaties. De uitgave van de fans zijn afhankelijk van de beleving en als de beleving niet voldoet aan de verwachtingen dan nemen de uitgaven automatisch af. Bill Schlough, CIO van Giants, ziet fans als het zo doorgaat met de opkomst van HD TV en andere technologieën daarom niet langer naar de stadions komen.
"At AT&T Park where the San Francisco Giants play, a typical game sees 11,000 fans in the 42,000-seat facility connect to WiFi. It's an unusually high number because AT&T traffic is automatically offloaded from cellular to wireless within the stadium. The park has a 250Mbps pipe for WiFi, and fans end up downloading 105GB and uploading 45GB per game." Bill Schlough, CIO Giants
Volgens Chad Townes van AT&T is het probleem onmogelijk op te lossen door een enkele aanbieder. Organisaties zoals AT&T en Verizon (normaal gesproken toch rivalen) zullen moeten samenwerken om via zogeheten Distributed Antenna Systems (DAS) gezamenlijk voor bereik te zorgen. Het slechte bereik is nu al een probleem maar de dichtheid van de met internet verbonden apparaten zal alleen maar toenemen. De grote evenementen en organisaties zoals de Super Bowl zullen de gevolgen niet direct merken, het zijn de kleinere wedstrijden die doorgaans niet uitverkocht zijn waar problemen zullen ontstaan. Juist hier maken fans gemakkelijker de keuze om thuis te blijven en daarom is het zaak om nu samen te werken en te investeren.
"One question you might ask—why go to all this trouble? [...] The Super Bowl will sell out every year even without cellular or WiFi connectivity, but midseason games won’t, particularly if the home team is doing poorly." Jon Brodkin, Ars Technica
Meer over mobiel internet in stadions
5 vragen en 5 antwoorden over mobiel internet in stadions
Why your smart device can't get WiFi in the home team's stadium