Welkom Paralympische Spelen, dag Heineken

Vanavond worden de Paralympische Spelen in Londen officieel geopend. Het evenement belooft groter dan ooit te worden. De media-aandacht groeit enorm, zo gaat de NOS dit jaar voor het eerst dagelijks aandacht besteden aan de Paralympische Spelen, en is meer dan 90 procent van de kaarten al verkocht.

De Nederlandse Paralympische ploeg is ongeveer twee keer zo klein als de Nederlandse afvaardiging tijdens de Olympische Spelen vorige maand. Toch gaan de 91 Paralympiërs voor meer medailles dan de Olympiërs. Chef de mission André Cats heeft 23 Nederlandse medailles als doel gesteld.

We mogen dus rekenen op veel mooie oranje huldigingen. En dan gaan onze gedachten al snel uit naar het Holland Heineken House. Alleen is er een opvallend verschil tussen de Olympische en Paralympische Spelen: als de Paralympische Spelen starten, verandert het Holland Heineken House in het Holland House. Waar is Heineken gebleven?

Wanneer deze vraag op Twitter wordt gesteld aan @heineken_house, het officiële Twitter-account van het Holland Heineken House, luidt het antwoord consequent: 'Omvang Paralympics is kleiner waardoor een #HHH2012 te groot is.' Daar wordt nog aan toegevoegd: 'Er is wel een Holland House waar ook Heineken is!'

Het Holland Heineken House verwelkomde tijdens de Olympische Spelen meer dan 100.000 bezoekers die daar in de meeste gevallen zo'n tien euro per ticket voor betaalden. Het concept staat letterlijk als een huis: supporters ervaren een topbelevenis, sporters worden als helden vereerd en de kas van Heineken stroomt fijn vol.

Natuurlijk zijn de Paralympische Spelen minder groot dan de Olympische broer. Hoewel het evenement flink in de lift zit, kunnen juist de Paralympische Spelen – nog veel meer dan de Olympische – een stevige boost gebruiken. Mogen we niet van Heineken verwachten dat zij hier, na alle lusten die zij hebben overgehouden aan de Olympische weken, méér doen dan alleen wat biertjes tappen in het Holland House?

Het Holland House rekent tijdens de Paralympische Spelen op zo'n 400 bezoekers per avond. Het concept van het Holland Heineken House van de afgelopen Olympische Spelen is natuurlijk te groot voor de Paralympische Spelen. Maar zijn er geen andere varianten te bedenken die zowel voor Heineken als de Nederlandse Paralympiërs succesvol kunnen zijn? Het allereerste Holland Heineken House in Barcelona was immers ook niet van dezelfde omvang als de versie in Londen.

Alhoewel Heineken in zijn jaarverslag meldt 'zijn positie als ‘s werelds meest internationale bierbrouwer te willen gebruiken om bij te dragen aan positieve veranderingen en het creëren van een leefbaardere wereld', keert de grote bierbrouwer zijn rug toe naar de Paralympische wereld. De eerste voorbereidingen voor de volgende Olympische Spelen in Sotsji en Rio de Janeiro worden al getroffen door het biermerk. Wat zou het goed, nee, normaal zijn als Heineken verder gaat kijken dan evenementen als de Olympische Spelen en de Champions League, waar zij vanuit commercieel belang zoveel geld in pompen. Door te investeren in een Paralympisch Holland Heineken House – en wellicht zelfs in de gehandicaptensport in het algemeen – zou de sportsector iets kunnen gaan ervaren van die leefbaardere wereld waar de biermagnaat zo graag aan werkt.