Tops en flops van de Paralympische Spelen

De Paralympische Spelen zijn in volle gang en krijgen meer aandacht dan ooit te voren. Na een aantal dagen in en rondom het Paralympic Park vielen mij een aantal dingen op. De tops en flops op een rijtje.

McDonalds +
Vooraf werd McDonalds hevig bekritiseerd vanwege de sponsoring van de Spelen, maar los van de discussie of de wereldleider in fast food nu wel of niet de juiste match heeft met de Spelen is de outdoor advertentie campagne indrukwekkend. De overgrote meerderheid van de bezoekers maakt gebruik van de Underground en McDonalds heeft daar groots uitgepakt met 'we all make the games'. Bij de campagne staan de bezoekers en hun emotie centraal. Zo is er het kind met de vlag (de flag-waving piggy-backer) of de vrouw met de open mond (de come-on come-on'er). Het geeft de doorgaans saaie stations een bijzondere uitstraling en iedereen kan deelnemen door via Facebook foto's in te sturen.

VISA +/-
Gemengde gevoelens blijven hangen bij VISA. Enerzijds positief doordat ze bezoekers omarmen in een volle London 2012 Megastore door ze heel dicht bij de helden te brengen (zie foto bovenstaand) en anderzijds negatief door de trotsheid op exclusiviteit. Kinderen mochten op de foto's met de medailles maar de uiting 'we are proud to only accept VISA' blijft merkwaardig aangezien gastvrijheid hoog in het vaandel staat bij de Spelen.

Gastvrijheid +
De gastvrijheid van de Britten/ Londenaren komt in vele verslagen terug en ook na twee weken Olympische Spelen is het een ontvangst met open armen. De gezelligheid straalt er vanaf en ondanks de enorme drukte is er altijd tijd voor een praatje. Ook de sfeer in de stadions is fantastisch, 80.000 mensen zagen Marlou van Rhijn op 1-100ste van een seconde zilver winnen en Ronald Hertog wierp zich naar brons. Geen verschil tussen Olympisch of Paralympisch. 

Getty Images Gallery +
Panasonic is een van de sponsors die niet vaak terugkomt in verslagen. De GettyImages Gallery vlak buiten het Paralympisch Park is zeker het bezoeken waard. Getty Images staat bekend om de enorme voorraad aan (sport)afbeeldingen en in de speciale galerij worden de Spelen door de jaren heen in beeld gebracht met fantastische foto's.


Nike +
Een deurtje verder bevindt zich de grote concurrent van de officiële supplier, Nike. In de Nike Store floreert de gedachte dat iedereen dagelijks moet sporten en het gebruik van de fuelband leent zich daar goed voor. Ook de Nike+ Hyperdunks (bezoekers kunnen ze daar direct testen) blijft sporters motiveren door direct feedback te geven en deze te vergelijken met vrienden.

Holland House -
Is er dan geen flop? Jawel en helaas komt deze van Nederlandse bodem. De locatie (plaats, grootte en aankleding) voor de huldiging viel mij enorm tegen. Verwend met de beelden vanuit het Holland Heineken House is het Holland House geen vergelijk. Erg gezellig (toegang is gratis) maar ook afgelegen op het dak van een parkeerplaats en qua grootte een fractie van de grotere broer. De grootte is overigens logisch als je kijkt naar de opkomst bij de huldiging . Zonde gezien de enorme drukte (bijna alles is uitverkocht) maar vooral vanwege de topprestaties die de Paralympische sporters leveren. Hopelijk komt daar in de loop van dit weekend verandering in.

WiFi +
Na de huldiging verspreiden de Oranje shirts zich door de verschillende metrolijnen die Londen rijk is. Direct de foto's online zetten op Facebook kan in de ondergrondse via de gratis Wifi van Virgin Media. Even inloggen via Facebook (profielen op social media zijn de nieuwe e-mailadressen voor de database) en terwijl de metro in aantocht is staan de foto's van de bijzondere Paralympische Spelen alweer online. Top!