Social media en de golfsport, gaat dat samen?

Een keer per jaar is de Hilversumsche Golf Club het toneel voor de European Tour, het hoogste professionele golfcircuit van Europa en KLM is voor het negende jaar op rij de titelsponsor van het evenement. Negen jaar geleden, 2003, mobieltjes waren om mee te SMS-en en breedband-internet begon door te breken. Social media ging niet verder dan email. Dat was toen. Tegenwoordig volgen we sport de hele dag door achter de PC, via de tablet of onderweg op de smartphone terwijl we direct in contact staan met onze vrienden via Twitter of Facebook. De ontwikkelingen zijn hard gegaan en dat heeft zijn sporen in de sportwereld achtergelaten. Toch is de golfsport van oudsher een sport vol tradities en zijn organisaties dan slagvaardig genoeg om door te evalueren? De slogan van KLM Open 'Beleef 't mee' beloofde alvast veel goeds voor de tweede editie van de SPORTNEXT Live sessie.

Met de Olympische Spelen in het achterhoofd en de Paralympische Spelen in volle gang zette dagvoorzitter Peter Sprenger de ontwikkelingen van de afgelopen jaren direct in perspectief. Alle records werden gebroken en social media is niet meer uit de sportwereld weg te denken. Ook de golfsport groeide de afgelopen vier jaar en wel met 30.000 leden zonder en 35.000 met homecourse tot de derde sport van Nederland. Een enorme potentie en toch moest Jeroen Stevens, directeur van het NGF, met enige kleur bekennen dat social media niet voor hem was weggelegd.

Dat betekent niet dat de organisatie (met partners als KLM, Deloitte en ABN Amro) social media helemaal links laten liggen. In tegendeel. De slogan 'Beleef 't mee' staat voor de brede communicatiestrategie en social media maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Roy Scheerder, VP Marketing bij KLM Nederland, weet dat sport en social media een unieke combinatie is. Het voelt wellicht als een zijstraat maar de noodgedwongen social media actie van KLM tijdens de aswolk kent wel degelijk parallellen naar de sport. Belangrijkste conclusie na afloop was destijds dat social media de mensen raakt bij het hart. De stap naar het sporthart is snel gemaakt, de passie voor sport komt immers van binnen uit en aan social media de taak om dit gevoel versterken.

Toch laten de golfliefhebbers zich niet zo gemakkelijk verleiden als de liefhebbers van bijvoorbeeld voetbal. De communicatiestrategie tijdens het KLM Open kenmerkt zich door het uitgebreide scala aan communicatiemiddelen. Print, RTV, Outdoor, Online en Mobile niets wordt overgeslagen. De krant Golfweekly is nog steeds succesvol en gewild, net als de pocketradio's. Met de KLM Open app komt alles op de mobiel samen en de toegang voor bezoekers tot gratis Wifi staat voor de erkenning voor de nieuwe vorm van communicatie. Golfliefhebbers zijn in zekere zin eigenwijs, (of noem het traditioneel) ze zoeken uiteindelijk hun eigen weg om op de hoogte te blijven en social media maakt daar (slechts) een onderdeel van uit. De partners van het KLM Open zorgen voor de juiste afwisseling zodat jong en oud niets hoeven te missen.

Ook de directeur Broadcasting & New Media van de PGA European Tour benaderde de mogelijkheden voor social media in de golfsport vanuit een realistisch oogpunt met alle kansen en valkuilen die daarbij horen. Daarover uitgebreid meer in de tweede editie van het SPORTNEXT Magazine, welke eind deze maand uitkomt. Vergeet u overigens niet vanaf volgende week aan te melden, het magazine is wederom geheel gratis maar er is een gelimiteerd aantal beschikbaar.

Tot slot was het tijd om met de flightmaster in de stralende zon de baan op te gaan. Veelal doodsstilte met een gespannen blik richting de bal afgewisseld door afdwalende ogen richting de iPhone. Toch snel even op Twitter kijken wat de stand bij Hole 18 is. Social media doet stilletjes zijn intrede in de golfsport.

<