Terwijl Facebook in de Nederlandse sportwereld nog bezig met een grote opmars zijn de Amerikaanse sportfans niet anders meer gewend. Sinds 2008 maakte het bedrijf Movement Strategy meer dan 200 Facebook apps voor teams en competities zoals de New York Knicks en de Detroit Loins. In de afgelopen jaren hebben zij de rol van Facebook apps enorm zien veranderen en in een interview met Mashable deelde de CEO, Jason Mitchell, zijn belangrijkste bevindingen. Een simpele prijsvraag voldoet niet langer.
Vier jaar geleden, in 2008, was volgens Jason Mitchell veelal de vraag: "Moeten we actief zijn met social media of niet?" Die vraag wordt niet langer gesteld, de vraag is nu: "Hoe kunnen we met social media een meerwaarde leveren voor onze fans?" De verandering van gedachte heeft een drietal ontwikkelingen teweeg gebracht.
Het verzamelen van Likes door een simpele prijsvraag trekt niet langer de aandacht. De app moet namelijk een beleving op zich bevatten. Fans Liken of zoeken niet langer de interactie op basis van de 0.001% kans dat ze een prijs winnen. De app moet een eigen beleving bieden die kan worden gedeeld met vrienden.
Dat betekent overigens niet dat Facebook apps steeds ingewikkelder worden, want de tweede ontwikkeling is volgens Mitchel het gegeven dat simpele apps beter presteren. Juist op Facebook, waar het foto album binnen een klik wordt bereikt, is een simpele call-to-action veel effectiever dan actie vol verschillende lastige lagen en handelingen.
En tot slot: hou rekening met het gebruik van mobiel. Een verwijzing dat de actie niet via mobiel te bereiken is kan voldoende zijn en is altijd beter dan de 404-pagina. Volgens Mitchel is tussen de 20 en 50 procent van de door hun ontwikkelde Facebook apps speciaal ontworpen voor het gebruik met een mobiel.
Tenslotte kijkt Jason Mitchell uit naar de tijd dat de stadions worden voorzien van Wi-Fi, waardoor Facebook apps ook relevant worden in het stadion in plaats van alleen thuis op de bank.
Bron: Mashable