Ieder seizoen maken fans gezamenlijk uren en uren aan beeldmateriaal van de beleving rondom en tijdens de wedstrijden. Gister startte een nieuw seizoen van de NFL en de Detroits Lions zijn onder de naam 'The Season of Your Life' een bijzonder project gestart. Al het beeldmateriaal wat gedurende het seizoen wordt geschoten willen zij gaan bundelen tot de eerste 'social' sportdocumentaire.
Het project 'The Season of Your Life' zal fans van de Detroit Lions het hele seizoen gaan volgen en al het beeldmateriaal gefilmd door de fans wordt gebundeld tot een documentaire. Centraal staan alle tradities, de verwachtingen en de mooie momenten die door het seizoen heen gaan plaatsvinden. De website van de Lions en het Jumbotron stadion tonen gedurende het seizoen populaire clips en aan het einde van het seizoen vormen de meest populaire een documentaire van 85 minuten welke aan het einde van het seizoen zal worden uitgebracht.
De organisatie achter de documentaire, Bombo, heeft eerder al een aantal documentaires over fans gemaakt, deze werden echter allemaal gefilmd door een professionele crew en niet door de fans zelf. Toch doet het (als uniek gepresenteerde idee) erg denken aan The Chain van Nike waarbij ingestuurde video's van voetballers wereldwijd achter elkaar werden gezet en zo een unieke video vormden. De video stamt uit 2006 (!) en werd destijds afgetrapt door Cantona en Ronaldinho.
Destijds moesten de video's ook via een website worden geupload, iets wat anno 2012 wellicht veel gemakkelijker via social media kan. Het concept is dus niet uniek maar de insteek is dat wel. Voor het eerst wordt een documentaire over de beleving bij fans gecrowdsourced via de fans en ook de tijdsduur (het hele seizoen) zal een bijzondere compilatie opleveren.
Bron: Mashable