#feyblij: een meesterzet van ASR en Blijdorp

Het is geen nieuws dat organisaties in de financiële sector in deze economische crisis met een imagoprobleem kampen. Het is lastig voor marketeers om hiermee om te gaan, omdat commercials vaak in het verkeerde keelgat schieten (zoals #vindikoranje van ING). ASR deed een maand geleden echter een meesterzet. ASR is al enkele jaren hoofdsponsor (en shirtsponsor) van Feyenoord en het contract loopt komende zomer af. De verzekeraar besloot eind januari om voor het laatste half jaar de plek van de shirtsponsor af te staan aan de noodlijdende Diergaarde Blijdorp (bron). In Coosto zie ik dat de online buzz van ASR niet eerder zo hoog is geweest. Het sentiment van ASR was erg positief: mensen waarderen het gebaar van ASR.


 

Activiteit en sentiment van ASR in de afgelopen tijdsperiode. De piek is logischerwijs de dag dat bekend werd dat ASR de shirtsponsoring overdroeg aan Blijdorp.

Sentiment
Diergaarde Blijdorp werd dus shirtsponsor van Feyenoord. De hashtag #feyblij werd gecommuniceerd en op Twitter en Facebook werd de pagina feyblij opgericht. De commercial die werd gelanceerd viel erg goed. Enkele voorbeelden van tweets die voorbij kwamen:

Facebook & Twitter
Op Facebook heeft feyblij intussen 5.610 likes. Op Twitter zien we dat het aantal volgers ook snel stijgt (zie onderstaande grafiek). Ook het aantal volgers van het Twitteraccount van Diergaarde Blijdorp steeg op één dag (de dag dat bekend werd dat Blijdorp shirtsponsor werd) met zo’n 200 volgers.

Auteursdetails en volgerslijn van het Twitteraccount @feyblij.

Buzz
Wat ik knap vind, is dat de campagne niet is weggeëbd na één dag. Als ik kijk naar de activiteit van #feyblij zie ik dat de buzz continu aanwezig blijft (intussen al meer dan 4.000 berichten). Dit heeft onder andere te maken met inhakers die worden gepubliceerd als Feyenoord verliest of als Feyenoord wint. Er zijn meer filmpjes en afbeeldingen in omloop. Afgelopen zondag zagen we zelfs dat enkele creatievelingen zelf gingen knutselen met campagne-uitingen (voorbeeld 1voorbeeld 2). Volgens mij heeft Diergaarde Blijdorp dan ook een prachtige case in handen.

Activiteit van de ‘feyblij’.

Mes snijdt aan twee kanten
Zoals ik al stelde, heeft deze campagne positieve uitwerking op Diergaarde Blijdorp. Ze voeren een succesvol beleid op sociale media. Ik heb gebeld naar Diergaarde Blijdorp om een reactie op de campagne. Constance Alderlieste van de afdeling communicatie stelt dat de campagne erg positief wordt ontvangen: “We hebben een actieve fanbase en zien dat deze wordt geactiveerd door de campagne. Ze praten met elkaar over de campagne, ze corrigeren elkaar en andere social media gebruikers bijvoorbeeld als ze de campagne niet begrijpen. We merken dat we met de campagne ook een andere, nieuwe doelgroep aanspreken via Feyenoord. En Olli… die wordt steeds populairder!”

Ook voor ASR zal de campagne absoluut veel goodwill creëren. Je ziet dat ASR in de communicatie-uitingen wordt genoemd. Hoewel de campagne nog tot het eind van het seizoen loopt, lijkt het een meesterzet van ASR om Diergaarde Blijdorp naar voren te schuiven. Ze hebben daarbij natuurlijk wel het geluk dat Diergaarde Blijdorp dit erg goed oppakt!