Visies op kwalitatief onderzoek naar social media 5

Bij de start van de serie 'Visies op kwalitatief onderzoek naar social media' trokken we de conclusie dat kwantitatieve onderzoeken naar het gebruik van social media bij voetbalclubs weinig tot geen waarde vertegenwoordigen. Het draait immers niet om het aantal Twitter-followers of Facebook-fans maar om de fanengagment. Toch vertegenwoordigen het aantal followers een fanpotentieel (het bereik) en in die zin is het interessant om te bekijken welke clubs het grootste potentieel hebben. In deel 5 van de serie gaat Gijsbregt Brouwer dieper in op de waarde van kwantitatieve onderzoeken. Is er een heilige graag binnen onderzoeken naar social media in de sport?

Social media-lijstjes
Het voetbalseizoen is begonnen en dat is het traditionele moment voor de PR-bureau's om te "blazen" met hun PR-onderzoekjes. Voor het eerst zitten daar ook lijstjes bij over social media. Dat is een goede zaak, want ze zetten dit essentiële deel van (club-)communicatie op de kaart. We zien in de traditionele media mede daardoor ook steeds meer aandacht voor social media.

Bereik vs Engagment
Alleen lopen de bureau's en de media die de lijstjes overnemen steevast in dezelfde 20-ste eeuwse valkuil: alleen "bereik" meten. Cristiano Ronaldo heeft de meeste likes op Facebook, Ajax de meeste volgers op Twitter, etc. Dat zijn leuke feitjes, maar niet meer dan dat. Zo lang Ajax de 50.000 volgers op Twitter niet beschouwt vanuit fanbetrokkenheid en wederzijdse communicatie, is de waarde van 50.000 volgers op Twitter gering. Social media draaien om luisteren, om deelnemen, om betrekken. Dat meet je niet aan volgers, dat past niet in een simpel lijstje.

Onderzoek 2.0
Hoog tijd voor een versie 2.0 van de social media lijstjes. Bij Sport28 zijn we daar altijd erg duidelijk in en zijn we bezig met de eerste stappen rondom de Eredivisie. Hierin komen ook aantal reacties, aantal en toon van tweets en nog een paar belangrijke zaken naar voren. Er is geen heilige graal op dit gebied, dus ik moedig alle onderzoeken en berichtgeving hierover aan, zelfs de lijstjes met volgers. Maar roep alle specialisten en mensen met gezond verstand wel op om hieronder te reageren: hoe zouden we dit het best kunnen doen?

 

Hieronder de conversatie die ik met Bob van Oosterhout had hierover: