4 inspirerende activaties rondom de NBA All-Star Game

Gisterenavond waren in Noord-Amerika alle ogen gericht op de NBA All-Star Game in Toronto (Canada), waar de beste NBA-spelers van de Western Conference de strijd aan waren gegaan met een selectie van beste basketballers uit de Eastern Conference. De basketbalwedstrijd, die vooral in het teken stond van het afscheid van de 37-jarige Kobe Bryant (Los Angeles Lakers), werd uiteindelijk ook gewonnen door het team van Bryant (Western), dat met 196-173 won. De ontmoeting tussen de grootste sterren in het basketbal zorgde eveneens voor enkele bijzondere sportmarketing activaties: Twitter, Bank of Montreal, Air Jordan en Nike wisten de aandacht naar zich toe te trekken. 

Speciale Twitter emojis voor alle NBA-sterren

Zoals Gijsbregt Brouwer in het SportNEXT Magazine (editie 1, voorjaar 2015) al aangaf, zijn emojis uitgegroeid tot een populaire manier van communiceren: Emojis zijn de lingua franca  van de millennials geworden. Apple heeft de emojis omarmd en biedt ze aan als toetsenbord, waardoor ze een volwaardig alternatief vormen voor geschreven tekst. Een smiley of een set aan symbooltjes zegt meer dan duizend woorden, is het devies. Inmiddels is het zelf zo ver dat op de populaire fotoapp Instagram bijna de helft van alle miljoenen foto's per dag vergezelgd gaat van een of meerdere emojis.” Ook Twitter komt steeds vaker met een eigen set aan emojis die tijdelijk te gebruiken zijn op het sociale medium. Zo konden twitteraars afgelopen weekend kiezen uit 24 speciale emojis, welke automatisch op je tijdlijn verschenen zodra je een bepaalde hashtag gebruikte (bijv. #KobeBryant).

Sponsoractivatie Bank of Montreal: pinautomaat voor NBA'ers

Met een allereerste NBA All-Star Game in Canada, was het voor de Bank of Montreal een uitgelezen mogelijkheid om in te haken op de NBA-wedstrijd van het jaar. De Canadese bank kwam dan ook met een opvallende sponsoractivatie: een speciale pinautomaat voor basketballers. Uiteraard zullen maar weinig Canadezen gebruik gemaakt hebben van de 3 meter hoge pinautomaat, maar 'opvallen' is in ieder geval zeker gelukt. 

Air Jordan trakteert Kobe Bryant met unieke collectie

Ondanks alle grote namen uit de National Basketball Association (NBA) op het veld verschenen, waren de meeste ogen toch wel gericht op Kobe Bryant - die na een uiterst succesvolle basketbalcarrière zijn allerlaatste wedstrijd speelde. Het sportmerk Air Jordan (Nike) kwam met een speciale verrassing voor de vijfvoudig NBA-kampioen: een complete set van álle 30 Air Jordans schoenen. Een musthave voor menig basketballiefhebbers. 

De Nike SNKRS XPRESS: van tram naar pop-up store

Waar Kobe Bryant de Air Jordan-collectie binnenkort in zijn eigen huisje kan bewonderen, konden sportliefhebbers de schoenen voor het eerst bewonderen in een speciale tram: de Nike SNKRS XPRESS. Hiervoor werd een tram speciaal getransformeerd tot een pop-up store, waardoor we misschien wel kunnen spreken van de eerste pop-up store op rails ooit. Eenieder die als Nike+ lid aan het sportmerk is verbonden, kon zich aanmelden voor een ritje van een halfuur in de SNKRS Xpress in Toronto (of op andere dagen in Chicago, Los Angeles of New York). Veel (extra) sales zal de Nike tram waarschijnlijk niet op hebben geleverd, maar bijzonder en een mooie PR-actie is het uiteraard wel..


Foto's: Twitter @FastCoCreate, Nike, NBA