Onderzoek door de sportmarketing expert Ardi Kolah toont aan dat er in de komende tien jaar 5,9 miljard pond beschikbaar komt voor Engelse sportmarketingbureaus. Er staan 55 'sport- en entertainmentevenementen' op de planning en de Britse overheid gebruikt het onderzoek om een strategie op te zetten voor de snelgroeiende branche in de Engelse economie.
De Engelse sportmarketing- en consultancy branche behoort de snelstgroeiende sectoren van de Engelse economie en in de komende tien jaar wordt een omzet van 1 miljard pond verwacht. Het succes wordt met name gedreven door de Olympische Spelen van 2012. Het rapport 'Evolving capabilities of sports marketing and consultancy services in the UK and the opportunities in global markets of these services to '2022' beschrijft een aantal belangrijke ontwikkelingen:
1. Sportmarketingbureaus zijn een belangrijk en snelgroeiend onderdeel van de Engelse dienstverlenende sector.
2. De sportmarketing- en consultancy branche kent in 2022 een totale omzet van 1 miljard pond.
3. Wereldwijd en op grote schaal mogelijkheden: in totaal staan er voor de komende tien jaar (2022) 55 grote sportevenementen op de planning. De totale waarde voor de branche wordt geschat op 5,9 miljard.
4. De Olympische Spelen hebben de Engelse sector een sterke concurrentiepositie gegeven.
5. De combinatie sport en entertainment vormt het hart van Engelse dienstverlening. De sterk gefragmenteerde branche bestaat voornamelijk uit MKB en kan worden opgedeeld in drie onderdelen:
sportmarketing adviesbureaus;
infrastructuur en logistiek;
technologie/media;
6. Er liggen voor Engelse sportindustrie veel kansen in de groeimarkten Azië en het Midden-Oosten
7. De geïnterviewden waren unaniem positief over de toekomstige groei van de Engelse sportindustrie.
8. De grote operationele en infrastructurele budgetten gerelateerd aan wereldwijde sportevenementen bieden naar verwachting veel kansen voor de Engelse sportindustrie.
9. Groeiende economieën gebruiken sport als een katalysator voor binnenlandse investeringen in toerisme met als voorbeeld het WK Qatar 2022.
10. Sportsponsoring wordt gezien als een krachtig middel voor wereldwijde merken om zich te profileren en de verbinding te maken met klanten. Met name in de groeiende economieën China, India, Rusland en Qatar.
11. London 2012 was de beste showcase voor de Engelse economie van deze generatie.
12. Nieuwe technologieën hebben een enorme impact en bieden kansen en uitdagingen voor de 'entertainment economie' waarbij betrokkenheid wordt gecreëerd via mobiele apparaten.
13. Er is een groeiende erkenning voor vrouwelijke consumenten binnen sportmarketing.
14. Er staan 55 grote sportevenementen op de planning richting 2022 met een geschatte waarde van 5.9 miljard pond. Een derde van de evenementen worden in West- en Noord-Europa gehouden.
15. Top vijf sportmarkten gerangschikt op basis van de evenementen die ze organiseren.
Qatar 1,7 miljard pond (WK 2022)
Rusland 1,4 miljard pond (Olympische en Paralympische Winterspelen 2014 en WK 2018)
Brazilië 1,3 miljard pond (WK 2014, Olympische en Paralympische Spelen 2016
Zuid-Korea 0,5 miljard pond (Asian Games 2014), Olympische en Paralympische Winterspelen 2018)
Frankrijk 0,3 miljard pond (EK 2016)
16. De samenwerking van Engelse MKB-bedrijven met grote wereldwijde sportorganisaties wordt door de geïnterviewden gezien als de belangrijkste uitdaging voor de branche.
17. De Engelse sportindustrie wordt voldoende aangemoedigd om het maximale uit het 'London 2012-effect' te halen
18. Het is van belang dat de regering ervoor zorgt dat er voldoende grote sportevenementen op de planning staan om de ervaring en expertise over te dragen naar internationale markten.
19. Voor het opzetten van nieuwe business is het van belang dat de Engelse sportindustrie buitenlandse contacten verstevigt en uitbreidt.
20. De Engelse sportindustrie moet lokale samenwerkingen behouden om gezamenlijk buitenlandse contacten aan te boren.
21. De Engelse sportindustrie moet de gezamenlijke marketing voor buitenlandse contacten zien te verstevigen om nieuwe business op te zetten.
22. Een nauwe samenwerking tussen de Engelse sportindustrie en de regering is van belang.
23. Gezien de enorme groei en het belang van de Engelse sportindustrie moeten er nieuwe richtlijnen (Standard Industrie Code) worden opgesteld.
Bekijk het beknopte rapport hieronder:
Bronnen: PRWeb - Government UK - Tim Smith
Afbeeldingen: Flickr (CC) Geezer - Government UK