5 blogs die je tijdens het WK in de gaten moet houden

Blogs leven op het internet en maken news-junkies van ons. Sport is entertainment, levert vaak mooie beelden op en is daarom voor veel blogs een makkelijke manier om content te maken en traffic te genereren. Het bijzondere aan een WK is dat wereldwijd alle media verslag doen van precies hetzelfde evenement. Precies dezelfde wedstrijden, teams, spelers, doelpunten, acties en eigenaardigheden. Wat zijn de belangrijkste succesfactoren? Ter inspiratie een mooi moment om een aantal bijzondere blogs uit te lichten en het succes te ontleden.

1. Buzzfeed Sport
Blogs wonen op het internet en Buzzfeed Sports is daar een uitstekend voorbeeld van. Buzzfeed Sports beheerst de kunst om als eerste beelden te hebben die op je dat moment graag wilt zien. Perfect voorbeeld is het doelpunt van Frankrijk waar doellijntechnologie uitsluitsel moest brengen. Binnen enkele minuten stond de afbeelding op Twitter en Buzzfeed vertrouwt erop dat mensen vroeg of laat toch naar de site komen. Content is key.

Succesfactor
Communitybuilding is meer dan traffic naar de site

2. Sportbusiness Insider
Voor een zakelijk platform als Business Insider is sport een welkome afleiding. Alle blogs zijn niet langer dan 200-300 woorden en (bewegend) beeld speelt een belangrijke rol. Verwacht tijdens het WK dus geen diepgang met wedstrijdverslagen maar vooral korte beelden (GIF) van fans en acties. Twitter support sinds deze week ook GIF's. De bezoekers denken ongetwijfeld: niet het meest interessante deel van de site maar zeker wel de leukste.

Succesfactor
Bewegend beeld is hot, zeker in de sport

3. Mashable
Mashable mag hier absoluut niet ontbreken. Een blog puur sang en koning van de opsommingen. IJzersterk in blogs met 'all-you-need-to-you'-informatie over het WK en na een bezoek aan Mashable krijg je vaak het gevoel alles te weten. Ook hier speelt beeld een belangrijke rol, neem bijvoorbeeld: "Every Time Cristiano Ronaldo Complained at the World Cup" een opsomming met alleen maar klagende Ronaldo's. Klik klik klik.

Succesfactor
Het 'all you need to know'-gevoel door een opsomming

4. For The Win
Het maken van content voor online is niet te vergelijken met print. Internet is schreeuwen, mobiel, toegankelijk en laat je na afloop beduusd achter. USA Today maakte er zelfs een speciale website voor. For The Win brengt sport op een internet manier. Kort en bondig precies de informatie die op dat moment interessant is.

Succesfactor
Online is een aparte tak van sport

5. Stream van adidas en Nike
Voor de twee grootste sportmerken ter wereld moet het nu gebeuren. Een marketingbudget van meer dan tien miljoen moet sportliefhebbers ervan overtuigen dat zij toch echt de allerbeste producten maken. Op de eigen stream worden nieuwe campagnes aangekondigd en producten gepresenteerd. Niet langer dan 300-400 woorden en met hoge resolutie aan beeld materiaal. Een blog als voer voor andere blogs.

Succesfactor
Investeer in eigen media