5 jaar in 5 f*ck ups

Vandaag precies vijf jaar geleden zag Bureau Touché het levenslicht. Met veel enthousiasme en weinig ervaring betraden Anton Woldhek en ik direct na afstuderen de wondere wereld van de sportmarketing. Met ambitieuze teksten als 'een eigen bureau dat elke dag fans in het hart raakt' begonnen we ons avontuur. Vandaag de dag mogen we met een team van vijf mensen vanuit SX werken voor 25+ sportorganisaties, zoals Indoor Brabant, IJshockey Nederland, Delta Cycling Rotterdam, New Heroes Basketball, KNLTB, Eindhoven Marathon, KNKV en KNGU.

Maar goed, de titel doet het al vermoeden. Dit wordt geen lofzang. Want de afgelopen jaren hebben we het meest geleerd door fouten te maken. En toen ik mij afvroeg wat te doen met het jubileum ontstond het idee om vijf jaar samen te vatten in vijf fouten om zo onze ervaringen te delen. Misschien is deze blog wel nummer zes... ;-)

Wedstrijd van de Toekomst – Doen!

Eerst portfolio bouwen, dan acquisitie plegen. Dat was het credo in het oprichtingsjaar. Met een eigen concept, Wedstrijd van de Toekomst, wilden we Nederland laten zien wat we konden. En het móest perfect. Je kan immers maar één keer een eerste indruk maken. Met partners als het Olympisch Stadion, United, Sports & Technology, WK Nederland, ambassadeurs Tom Egbers, Humberto Tan, Hans van Breukelen en tal van voetbalblogs hadden we alle middelen tot onze beschikking. Het enige wat miste was een deadline.

Met elk gesprek en elke bijeenkomst, kwamen weer nieuwe ideeën. Iedereen dacht anders over de wedstrijd van de toekomst, enerzijds de kracht anderzijds ook de valkuil. We bleven maar schaven en schaven totdat het in onze ogen klaar was. Het enige probleem, de wedstrijd zou nooit af zijn; het is per slot van rekening de toekomst. In iets meer dan een jaar tijd hebben we twee wedstrijden georganiseerd. Achteraf waren we opgelucht, maar gezien het resultaat ook wat gefrustreerd. Wat als we ons de deadline opgelegd hadden om binnen 3 maanden tot een wedstrijd te komen?

MVV – Soms is 'nee' ook een optie

In het najaar van 2014 zijn we, voortkomend uit een andere opdracht, in gesprek geraakt met MVV Maastricht. Er lagen vele kansen op het gebied van marketing en communicatie. Een intensieve samenwerking, waarbij we mochten adviseren en executeren, leek op komst en het eerste voorstel volgde snel.

Na in een periode van meerdere maanden een aantal keer het voorstel aangepast te hebben, bleek het verschil tussen vraag en aanbod te groot. De plannen wogen niet op tegen het budget en op deze wijze konden wij geen kwaliteit garanderen. Een simpele vraag vooraf met betrekking tot een budgetindicatie had voor beide partijen veel tijd bespaard. Zeker in de beginjaren leken we soms te bang te zijn voor een ‘nee’ en sleepten dit soort trajecten te lang voort.

Atletiekunie – Durven sturen

In het voorjaar van 2016 mochten we voor de Atletiekunie aan de slag. Dankbaar voor de geboden kans gingen we vol enthousiasme van start. Met de ambitie om het ideale verlengstuk voor de bond te zijn was geen vraag of deadline te gek. En hoewel alles lukte, was Bram van der Leij (Atletiekunie) maar gedeeltelijk tevreden. In tijden van drukte had de bond namelijk ook een adviseur nodig.

Niet alleen uitvoeren, maar ook bijsturen als wij dat nodig achtten. Niet alleen het creatieve brein, maar ook de leiding pakken als de situatie daarom vroeg en niet afwachten totdat de klant aangeeft dat iets mag. Immers hebben ze ons het vertrouwen gegeven om samen de projecten aan te pakken. Enigszins beduusd verlieten we destijds Papendal, maar sindsdien zijn we strenger voor onze klanten dan ooit. :)

NAC Breda – Concreet worden

De 'Parel van het Zuiden' stond altijd hoog op ons verlanglijstje. Een sieraad voor het voetbal, fantastisch publiek, zelf studeerden Anton en ik in Breda en met Justin Goetzee kenden we de directeur via een eerdere klus voor Meer dan Voetbal. Toen NAC echter aangaf interesse te hebben in een samenwerking en vroeg wat we konden betekenen wilden we zo graag, dat we niet concreet durfden te worden. Wat nou als ons voorstel net niet paste? Daarom hielden we het vaag. Te vaag. Wat NAC ook zou vragen, wij zouden het doen.

Keer op keer gingen wij met een aangepast voorstel langs het Rat Verlegh Stadion, maar telkens boden we te veel opties waarin we te summier konden aangeven wat het op zou leveren. Waar wij meteen een brede samenwerking op touw wilden zetten, was NAC opzoek naar een concrete oplossing. Uiteindelijk verwaterde het contact en hadden wij een dure les geleerd.

8 van Chaam – Zorg dat er commitment is

Wij zijn ontzettend verslingerd aan sport. Dat is enerzijds de motor waar ons bureau op drijft, anderzijds kan het ook verblindend werken. Met het memorabele wielercriterium 8 van Chaam zijn we drie zomers lang in gesprek geweest. Meerdere avonden brachten we met het bestuur door om te brainstormen over hoe het criterium de volgende stap kon maken. Keer op keer, als puntje bij paaltje kwam, kon het budget niet vrijgemaakt worden en wilden ze het toch eerst zelf proberen.

Later bleek het bestuur verdeeld. Niet iedereen wilden op deze manier een stap vooruit doen. Achteraf hadden wij beter politiek moeten bedrijven. Door simpelweg te inventariseren en juist tijd te besteden aan de ‘twijfelaars’ in plaats van steeds de ‘fans’ te bestoken met nog meer ideeën.

In navolging van Niko's blog vinden wij het vanuit SPORTNEXT interessant om vaker professionals in de sport aan het woord te laten over hun 'fouten'. Geïnteresseerde bloggers kunnen zich melden via remco.tervoort@sportsmedia.nl.


Headerfoto: Shutterstock.com