5 redenen waarom iedere voetbalclub een eigen clubapp moet hebben

Sport gaat al enige jaren hand in hand met een grote hoeveelheid apps. Sinds een aantal jaar zien we dat sportclubs, sporters en leagues het heft in eigen handen nemen, zélf zorgen voor de informatievoorziening en zélf platformen ontwikkelen. Via onder andere social media, de clubsite, nieuwsbrieven en apps kunnen clubs via meerdere kanalen hun content distribueren. In deze blog bespreek ik de importantie van clubapps.

Een goede app is een van de kernelementen in het huidige digitale landschap. Sportorganisaties hebben deels de rol van traditionele media overgenomen en sportclubs zijn zich ervan bewust hoe belangrijk het is zelf eigenaar te zijn van hun content. Het is voor veel fans niet meer voldoende om alleen rondom wedstrijden geïnformeerd te worden. Supporters willen 24/7 in staat zijn nieuws over hun favoriete club te bekijken. Een clubapp is hier het ideale kanaal voor. Tegelijkertijd kun je als club met een app je database verreiken en de fans steeds beter op maat bedienen.

Ondanks deze trend blijkt dat maar 7 Eredivisieclubs momenteel een officiële clubapp hebben. Daarnaast zijn er nog 2 clubs die een app hebben waar alleen video’s te bekijken zijn. Dat betekent dat er dus 9 Eredivisieclubs – oftewel de helft – geen clubapp hebben. Overigens geeft het merendeel van deze 9 clubs wel aan bezig te zijn met de ontwikkeling van een app, of de mogelijkheden ervan te onderzoeken.

Overzicht: Eredivisieclubs en clubapps

Club Clubapp
ADO Den Haag Nee, wel bezig met ontwikkeling
Ajax Ja
AZ Ja
Excelsior Ja
Feyenoord Ja
FC Groningen Nee, app heeft momenteel geen prioriteit. Wel FC GroningenTV app
sc Heerenveen Ja
Heracles Almelo Nee, wel bezig met ontwikkeling
NAC Breda Nee
PEC Zwolle Nee, wel PEC ZwolleTV app en bezig met ontwikkeling clubapp
PSV Ja
Roda JC Kerkrade Ja
Sparta Rotterdam Nee, app heeft momenteel geen prioriteit
FC Twente Nee, app heeft momenteel geen prioriteit
FC Utrecht Nee, wel bezig met ontwikkeling
Vitesse Nee, denken wel na over ontwikkeling clubapp
VVV-Venlo Nee, wel bezig met ontwikkeling
Willem II Nee, wel bezig met ontwikkeling

Nadelen

Vooropgesteld: een clubapp is niet zaligmakend. Clubwebsites zijn tegenwoordig uitstekend te gebruiken op smartphones en online kun je als club al enorm veel informatie kwijt. Bovendien biedt social media voldoende mogelijkheden met fans te engagen. Het ontwikkelen van een app kost bovendien veel tijd en geld, in een periode waarin veel clubs al moeite hebben de touwtjes aan elkaar vast te knopen. Je zou je dus kunnen afvragen wat de meerwaarde is van een clubapp.

Dat gezegd hebbende, is het in de toekomst ondenkbaar géén clubapp aan te bieden aan je fans. Onder meer vanwege deze vijf redenen:

1. Fans hebben behoefte aan additionele content

Uit een recent onderzoek van de KNVB blijkt dat 48% van de Nederlandse voetbalfans behoefte heeft aan additionele content in het stadion. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat maar 5 van de 33 clubs (15%) dit aanbiedt. Deze content kan bestaan uit herhalingen/wedstrijdmomenten, statistieken van spelers, informatievoorziening, stemmen op de man van de wedstrijd etc. Er zijn talloze mogelijkheden te bedenken. Hans Nijland riep onlangs in Voetbal International nog op dat clubs en de KNVB beter naar hun fans moeten luisteren. Voeg de daad bij het woord!

2. Meer data verzamelen

We hoeven niemand meer uit te leggen hoe belangrijk het is data te verzamelen. Hoe meer data je hebt, hoe persoonlijker je boodschap wordt. We gaan toe naar een one size, fits one benadering. Persoonlijke, op maat gemaakte informatievoorziening dus. Het voordeel van smartphones is dat je op een zeer gedetailleerde manier kunt zien welk soort content je gebruikers het meest lezen. Als je fans hun voorkeuren laat aangeven en bijhoudt wat voor acties ze ondernemen in de app, dan kun je zeer gedetailleerde fanprofielen opbouwen, waardoor de fans terug zullen blijven komen. Dankzij machine learning is het zelfs mogelijk te achterhalen welke gebruikers je app bijna niet meer gebruiken of gaan verwijderden.

Stel je bent fan van Feyenoord en Nicolai Jorgensen is jouw favoriete speler. Wanneer jij de app opent, zie je als eerste berichten over en met Jorgensen en daarna het algemene nieuws over Feyenoord. Bezoek jij elke thuiswedstrijd en bestel jij altijd een broodje kroket en een biertje in de rust? Dankzij een betaaloptie in de clubapp weet Feyenoord dat en zorgt het ervoor dat de bestelling halverwege wedstrijden al klaar staat en jij het alleen maar hoeft op te halen, of nog beter: het wordt naar je gebracht./p>

3. Profiteer van de effecten van pushberichten

Push notificatie marketing is enorm interessant, maar wordt nog vaak vergeten. Uit onderzoek van Urban Airship, dat is gespecialiseerd in mobile engagement, blijkt dat pushnotificaties een zeer effectief middel zijn om via apps in contact te blijven met consumenten. Sport apps hebben zelfs een unieke mogelijkheid om fans te geven wat ze verwachten van pushberichten: gepersonaliseerd en actueel, zoals opstellingen, uitslagen, video highlights en wedstrijdstatistieken. Enkele manieren om pushberichten slim te gebruiken – naast het melden van tussenstanden, uitslagen, transfernieuws etc. – is bijvoorbeeld door een notificatie van een video naar fans te versturen. Als fans het pushbericht openen, zien ze dan bijvoorbeeld direct het doelpunt van de week van Ajax, PSV, Feyenoord etc. In de sportwereld is de koppeling met Beacons ook een interessante optie. Op het moment dat de consument een stadion betreedt, krijgt hij/zij vanuit de app bijvoorbeeld een aanbieding of nieuwtje specifiek voor die locatie.

ZIE OOK: Pushnotificaties moeten belangrijke rol spelen in communicatiestrategie sportclubs

4. Meer waarde creëren voor sponsoren

Uiteraard kunnen ook sponsors profiteren van het juiste gebruik van apps (en pushberichten) en het identificeren en profileren van fans. Laten we opnieuw Jorgensen en de app van Feyenoord als voorbeeld nemen. Stel dat Jorgensen voor hoofdsponsor Qurrent in een reclame figureert. Dan kun je iedereen die Jorgensen heeft aangemerkt als favoriete speler in de app een pushbericht sturen, zodat ze direct de video kunnen bekijken. Veel meer mensen dan normaal zullen de video bekijken en zij zullen het waarschijnlijk niet hinderlijk vinden dat ze een pushbericht krijgen, omdat ze hebben aangeven alle informatie omtrent Jorgensen te willen ontvangen. Zo creëer je dus een win-winsituatie.

Dit is maar een van de vele voorbeelden. Je kunt bijvoorbeeld ook een loyaliteitsprogramma in de app koppelen aan je huidige sponsoren.

5. Meer engagement met je fans

Het belangrijkste doel van een clubapp is (in de meeste gevallen) meer engagement met je fans. Het is steeds moeilijker de aandacht van consumenten te grijpen. Een app helpt je hierbij. Met behulp van een clubapp kun je de ultieme customer journey creëren. In Engeland is zelfs het plan opgevat om het publiek te laten stemmen op welke spelers er gewisseld moeten worden tijdens een wedstrijd. Dit idee lijkt nog een brug te ver, maar NBA-club Sacramento Kings laat zien hoe je optimaal gebruik kunt maken van een clubapp. Natuurlijk heeft de club de beschikking over enorme budgeten en veel mankracht, maar het gaat om het idee. In dit verhaal lees je hoe de customer journey bij de Kings er op een wedstrijdag uitziet.

We bevinden ons in een technologische revolutie en de komende jaren zal er alleen maar meer mogelijk worden. Zoals Lennart Boven in de rubriek What’sNext al eens schreef: 'de verrassing zit niet meer in de technologie, maar in de creatieve toepassing ervan'. Ik sluit mij daarbij aan en kijk uit naar alle creatieve toepassingen van de Eredivisieclubs in hun clubapps.


Headerfoto: Shutterstock.com