5 vragen aan FigureRunning en Snowciety

De strijd om de Sport App Awards is in alle hevigheid losgebarsten. Binnen een week is er 500 keer gestemd en in een eerste tussenstand staan FigureRunning, Zin in goud, Sport1, Resporter en Eredivisie Live Sidekick op winst. Sommige apps zijn misschien onbekend en daarom stellen we beide apps even voor. Vandaag asfalt tegen sneeuw, hardlopen tegen wintersporten met FigureRunning en Snowciety.

FigureRunning


Terug naar het begin, hoe is het idee voor de app ontstaan? 
Willempje, één van de drie oprichters van FigureRunning, vond het leuk om te experimenteren met verschillende apps, die, door middel van gps, tijd en afstand je hardlooproute in kaart brengen. Ze ontdekte door middel van apps als Runkeeper en Nike Plus dat ze telkens hetzelfde rondje rende en besloot om eens in een figuur te rennen en rende een konijn. Ze deelde de vorm van het konijn op Facebook. Ze vroeg of mensen konden raden wat het is. Willempje kreeg zoveel reacties dat ze gestimuleerd werd om steeds vaker te gaan 'figuurrennen'. Op een gegeven moment rende ze de vorm van een voetballer en Leonieke zag dat via Facebook en rende toen een voetbaldoel als antwoord. Zo kwamen er steeds meer mensen die ook figuren gingen rennen en gestimuleerd werden door een creatief doel en de aanmoedigingen van hun vrienden. 

Willempje Vrins, Jan Kroon en Leonieke Verhoog besloten vervolgens dat het nodig was om een eigen app te maken, zodat je ook meerdere kleuren kon gebruiken, kon gummen als je verkeerd liep en je tekeningen ook tussendoor kon opslaan. De app is nu beschikbaar voor iPhone en Android (in samenwerking met Qbus ICT) en de app wordt sinds 2012 standaard pre-installed meegeleverd met de sporttelefoon Sony Xperia Go. De sport wordt nu wereldwijd beoefend, van verliefde stellen in San Francisco, tot een geblesseerde marathonloopster in Sidney en revaliderende patiënten in Utrecht

Het FigureRunning team werkt nu aan de online gallery (in samenwerking met Frank Bosma) en de koppeling tussen de android en iphone app in combinatie met de online gallery, zodat multiplayer tekenen mogelijk wordt (samen met de hele familie een bos bloemen rennen voor oma) en je geïnspireerd kunt raken van andermans tekeningen. Bekijk hier de preview van de online gallery.

Hoe is FigureRunning door de jaren heen gegroeid in cijfers? 
Door de grote media-aandacht wereldwijd en de deal met Sony is de sport FigureRunning flink uit de kluiten gegroeid.
- Android vanaf lancering in oktober 2012: Aantal downloads: 590.212 
- Aantal bezoeken: 904.233 

- Aantal dagelijkse pageviews gemiddeld: 15.000
- iPhone: 
Aantal downloads sinds lancering app augustus 2011: ± 4000
- Website: 103.105 unieke bezoekers sinds lancering februari 2011 
- Tekeningen binnengekomen via mail, twitter en facebook: ± 9.000 (topje van de ijsberg, omdat veel mensen hun tekening nog niet automatisch kunnen delen met de figurerunning gallery en het dus enkel opslaan in hun eigen telefoon).  

Waar ben je tijdens de ontwikkeling tegenaan gelopen?
Doordat we een tool gemaakt hebben waar andere mensen creatief mee kunnen zijn gebeuren er onverwachte leuke dingen. Zo waren we heel erg verrast dat een schoolklas uit Denemarken met 1 ipad gingen wandelen en met de hele klas samen een tekening maakten. Ook ontstaan er ambassadeurs in de community die het woord nemen voor FigureRunning omdat ze er zo enthousiast over zijn. Zo hebben we Alan Klein, een Engelsman die alsmaar dieren met capes rent (kijk maar) en al een paar keer een interview over FigureRunning heeft gedaan in Engeland en Australië tot mysterieuze FigureRunning ambassadeurs in Denemarken. 

Wat maakt de app zo uniek?
De app is niet gericht op het verbeteren van snelheid of afstand, maar op creativiteit, exploreren van de buurt en de aanmoediging van je vrienden en daardoor wordt bewegen leuk! Ook voor mensen die misschien niet zo vaak of zo ver willen lopen, maar wel af en toe eens in beweging willen komen en daarvoor wat extra motivatie nodig hebben. De app maakt van je lichaam een controller en de buitenwereld wordt opeens jouw arena, jouw canvas. You ARE the pencil! 

Waarom moet FigureRunning winnen?
FigureRunning moet winnen omdat het de online en de offline werelden met elkaar combineert. Door GPS, bewegingssensoren, internet, je sociale netwerken en hardlopen aan elkaar te koppelen via de mobiele app ontstaat er een creatief instrument dat  jong/oud/sportief en niet zo sportief aan het bewegen krijgt en de wereld met elkaar verbindt. Daarom moet FigureRunning winnen!

Snowciety

Terug naar het begin, hoe is het idee voor de app ontstaan?
Het idee voor Snowciety is ontstaan vanuit een eigen behoefte. We raakte elkaar regelmatig kwijt op de piste en zowel bellen als SMS'en was niet echt handig. Een walkie talkie is prijzig (circa 130 euro) en heeft slechts een beperkt bereik. De mobiele telefoon bleef zich ontwikkelen en in de zomer van 2011 hebben besloten om de ontwikkeling van een app te starten waar de technologie om presentaties te meten optimaal werd ingezet en de interactie tussen wintersporters werd verbeterd.

Kan je wat meer vertellen over de ontwikkeling in cijfers?
- Momenteel zijn er wereldwijd 52 miljoen mensen die wintersporten,
- in Europa 35 miljoen en in Nederland 1 miljoen.
- 90 tot 95 procent van de wintersporters doet dit in eigen land 
- 56 procent is in het bezit van een smartphone.
- de Snowciety community is half november 2012 echt van start gegaan en telt momenteel 11.000 geregistreerde gebruikers.
- Middels een samenwerking met Bizztravel is er de mogelijkheid om Snowciety gratis aan te bieden.

Waar ben je tegenaan gelopen?
De technologie en algoritmes die zorgen voor een helder GPS signaal vragen veel aandacht. De technologie die verwerkt zit in een smartphone is beduidend minder dan bijvoorbeeld via Garmin en de signalen zijn door de bergen niet altijd even sterk. De technologie blijft zich ontwikkelingen en wordt steeds beter.

Wat maakt de app zo uniek?
Momenteel zijn er naast Snowciety twee grote apps, Ski Tracks en Alphine Replay, maar vergelijken is bijna geen optie. Beide apps focussen sterk op de prestaties en statistieken. Snowciety breng Wintersporters samen en faciliteert het delen van een ervaring. Path meets Google Latitude zo roemde The Next Web het concept.

Waarom moet de app winnen?
De ambitie is om uiteindelijk een traffic management systeem te bouwen. Door Snowciety krijgen we inzicht in alle verkeersstromen op de pistes. Ski resorts en skiers kunnen een beslissing nemen op basis van de informatie dat door ons platform wordt verzameld. Denk aan wachtrijen, gemiddelde snelheiden, welke pistes zijn populair, waar kan de veiligheid worden verbeterd? De toekomstvisie is om onze systemen meer te laten worden app en een community.

Sport App Diner

De Sport App Awards worden op 27 mei uitgereikt tijdens het speciale Sport App Diner. Naast de uitreiking staan er inspirende sprekers op het programma, welke apps verdienen het hoofdscherm en waarom? Meer informatie via http://www.sportnextlive.nl/

Afbeeldingen: Wilgengebroed - The NextWeb - FigureRunning - Snowciety