De smartphone staat al enkele weken roodgloeiend en veel van de inmiddels 600 stemmen gaan naar de categorie events. Grootmachten Sport1 en NUsport gaan daar de strijd aan. Sport1 heeft een bijzonder uitgebreide app met innovatieve features en in de vernieuwde app van NUsport kunnen sportliefhebbers op elk moment van de dag hun hart ophalen. 5 vragen aan Sport1 en NUsport.
De app-ontwikkelaars komen op maandag 27 mei tijdens de uitreiking van de Sport App Awards met een zelfgekozen nummer het podium op. Daarnaast zijn er onder leiding van Hans Koeleman, directeur binding en voorheen brandmanager bij Nike, een aantal interessante sprekers en een uitgebreid diner. Meer informatie over het Sport App Diner.
Terug naar jaren geleden, hoe is het idee voor een app ontstaan?
De ontwikkeling van een app is voor NUsport een logische stap. Als extensie van NU.nl hanteren we ook bij NUsport de mobile first stategie om altijd op elk moment van de dag, op ieder device, het laatste nieuws te brengen. Door de focus op mobiel kunnen we ons strategie het best uitoefenen en daarnaast is een duidelijk verschuiving te zien van desktop naar mobile devices zoals smartphones en tablets. Dit betekent dat we ook redactioneel gezien (vorm, lengte en opmaak) steeds meer de focus verleggen van desktop naar mobiel.
Waar zijn jullie tijdens de (door)ontwikkeling tegenaan gelopen?
Het doel is om de ultieme sportbeleving te geven aan de bezoeker. Met name tijdens de ontwikkeling van het scoreboard zijn we tegen een aantal discussiepunten aangelopen. In welke mate zijn onze bezoekers betrokken bij de sport en welke data verwachten ze? Als liefhebber wil je alles in een oogopslag kunnen zien maar we kunnen slechts een select aantal data visueel maken. De belangrijkste gegevens zoals de tussenstand, kaarten, wissels en doelpunten staan vermeld. Het aantal schoten wordt nu bijvoorbeeld niet vermeld. In het laatste kwartaal van 2013 lanceren we een compleet nieuw scoreboard met diepgang door middel van uitgebreide statistieken en voor NU.nl een light versie voor de snelle sportliefhebber.
Wat is het bereik van NUsport?
Maandelijks: 3.000.000 unieke bezoekers
Maart 2013: 22.766.000 pageviews (alleen NUsport)
Verdeling van de pageviews desktop en mobiel (50/50)
Besturingssysteem: overwegend iOS
In mei komt er een update voor Android waarbij de verwachting is dat het besturingsysteem iOS zal overstijgen.
De 'meer laden'-functie wordt toegevoegd om eerder nieuws te kunnen lezen.
Wat maakt de NUsport uniek?
NUsport is een compleet sportplatform door de unieke variatie aan content. Niet alleen is er de hele dag door het laatste nieuws en functioneel scoreboard maar er zijn ook video's, strips, columns en achtergrond verhalen. Elke gebruiker weet zijn weg te vinden door de app en kiest de content die hem op dat moment het meest interesseert.
Waarom moet NUsport winnen?
Voor iedere sportliefhebber is de NUsport-app onmisbaar. Op elk moment van de dag ben je op de hoogte van het laatste nieuws en er is altijd content die interessant is. We kunnen inmiddels rekenen op een trouwe fanbase waarbij 98 procent van de bezoekers aangeeft de content interessant is. Hoewel de ontwikkeling van een app nooit stopt zijn we erg tevreden.
Terug in de tijd, hoe is het idee voor een app ontstaan?
De ontwikkeling van de app is gestart vanuit de gedachte hoe we de beschikbare content zo goed en makkelijk mogelijk bij de liefhebber konden brengen. De live uitzendingen zijn het meest bekeken en daarnaast is er veel vraag naar tijdloze content zoals grappige acties, mooie bewegingen en spraakmakende doelpunten. Mobiele devices zijn al jaren in opkomst en de technologische mogelijkheden nemen toe. Dan kom je al snel uit bij een app.
Waar zijn jullie tijdens de (door)ontwikkeling tegenaan gelopen?
De ontwikkeling van Android is erg lastig omdat er geen uniforme standaard voor Android is. Er zijn verschillende devices met verschillende specificaties die allemaal draaien op één bepaalde Androidversie. Hierdoor verschilt Android ontzettend van Apple en moet je keuzes maken welke devices de dienst die je voor ogen hebt kunnen ondersteunen. Het is voor de klant moeilijk te begrijpen dat Sport1 niet op zijn Android werkt, maar wel op die van de buurman. De Windows 8 app is inmiddels gelanceerd.
Wat is het bereik van Sport1?
Sport1.nl maandelijks aantal unieke bezoekers: 1.3 – 1.4 miljoen
Sport1.nl maandelijks page views: 7.000.0000 – 10.000.000
Sport1 video views maandelijks 2.000.000 miljoen
Samenvatting Barcelona – Real Madrid 50.000 views
Aantal app downloads: 140.000 (sinds de lancering in 2012)
Wat maakt de Sport1 app uniek?
We spelen in op de korte consumptie en sturen echt aan op een beleving. Als sportliefhebber ben je op zoek die momenten zien waar morgen bij het koffiezetapparaat over wordt gepraat. Dat zijn vaak korte momenten van 30-40 seconden en de app (in combinatie met de website) biedt de ondersteuning om deze momenten gemakkelijk te bekijken. De gedachte is dat wij een relevante selectie maken van opvallende momenten en die via video's van Sport1 beschikbaar maken. De toegevoegde waarde van de redactie is dat zij die momenten herkennen buiten de geijkte content als een goal of rode kaart. In de toekomst moeten de belangrijke momenten bepaald aan de hoeveelheid data die er op (social) media beschikbaar is. De devices moeten die momenten gaan herkennen aan de hand van het rumoer op bijvoorbeeld Twitter. Kieft die tekeer gaat over Robben, Ibrahimovic als slachtoffer van ongewenste intimiteiten of de snelle bewegingen van Ronaldo.
Waarom moet Sport 1 winnen?
Mochten we de Sport App Awards winnen dan is het beloning voor de redactie. We zijn nu vijf jaar bezig en hebben een unieke mix van content. Dankzij de redactie bieden we naast de live wedstrijden een unieke beleving met een insteek die inmiddels al veel navolging krijgt en echt anders is dan bij de traditionele media.