6 opvallende shirtpresentaties: clowns, storytelling, kopieergedrag en meer

Tegenwoordig draait het bij shirtpresentaties om meer dan enkel 'het showen' van het nieuwe tenue. Waar vroeger een afbeelding van het nieuwe shirt en een link naar de webshop voldeed, zien we - met name bij de grote clubs - complete campagnes rond de lancering ontstaan. Al dan niet gestimuleerd door de shirtsponsors, maar telkens met het idee om de merchandising al direct een boost te geven bij de lancering. Zo schreven we vorige week op SPORTNEXT over de #wijzijnamsterdam-campagne van Ajax, waar met een leuke actie en video de nieuwe shirts werden gepresenteerd. Maar niet alleen bij de Amsterdamse club werd op een bijzondere manier het shirt bekend gemaakt, ook bij andere (top)clubs in Europa werden toffe of juist hele slechte video's gemaakt. Daarom in de opvallende video's deze week: 6 bijzondere shirtpresentaties in het voetbal. 

Arsenal: Powered by Fans (in London & Singapore)

Een van de mooiste shirtpresentaties dit jaar mag op het conto van Arsenal FC en Puma geschreven worden. In een toffe video is te zien met welke passie fans een wedstrijd van Arsenal volgen en wat voor emoties daarbij lossen komen. Het lijkt cliché, maar de wijze waarop het in beeld is gebracht is prachtig. Dat het echter om meer draait dan enkel een 'toffe video' begrijpen The Gunners  en Puma als geen ander. Bij de presentatie van het thuisshirt werd er daarom een podium bij het stadion ingericht, waar fans het shirt voor het eerst konden zien (en direct kopen). Nog meer bijzonder is echter de lancering van het uitshirt: dit werd niet in Londen gedaan, maar in Singapore! Een perfecte manier om de fanbase in de Aziatische markt - hetgeen voor de meeste clubs op dit moment de interessantste groeimarkt is - te vergroten. 

West Bromwich Albion: slechtste shirtpresentatie ooit?

Terwijl Arsenal & Puma uitblinken in sublimiteit, mogen we bij een andere Premier League-club (West Bromwich Albion) misschien wel spreken over de slechtste shirtpresentatie ooit. Althans, dat is hetgeen wat Engelse kranten als The London Evening Standard en The Mirror beweren. Volgens laatstgenoemde krant is het ook nog eens 'the laziest video of this summer' en daar kan ik me wel in vinden. Met een wedstrijdfragment waarin de verkeerde speler een rode kaart ontvangt, wordt er vervolgens geheel onlogisch overgeschakeld naar een afbeelding met het nieuwe shirt en een voice-over met Available to pre-order now.” Waar je bij Arsenal duidelijk kon zien dat het professioneel gefilmd is, lijkt dit het resultaat van een hobbyende buurman te zijn.

AS Saint-Etienne en Fiorentina: kopiëren gaat mis

Als je de video voor het eerst bekijkt, lijkt er niets mis mee te zijn. Integendeel, Le Coq Sportif en Saint-Etienne springen er uit met hun shirtpresentatie, zeker als je het ook met andere Franse voetbalclubs gaat vergelijken. Toch ging het mis.. niet bij de shirtpresentatie van Saint-Etienne, maar bij het Italiaanse Fiorentina. Gesponsord door hetzelfde merk (Le Coq Sportif) en laat dat nu net het probleem zijn. Wanneer je na de video van Saint-Etienne (zie hieronder) namelijk ook de video van Fiorentina gaat bekijken, kom je er achter dat deze precies - maar dan ook écht precies! - hetzelfde is. Jammer! Want het kopiëren van het format doet helaas afbreuk van de verdere video.

Juventus: No Clowns. Just Footballers

De meest aparte shirtpresentaties komen dit jaar van adidas vandaan. Onder de campagnenaam #BeTheDifference worden er nieuwe shirts, schoenen, ballen etc. gepresenteerd. Vaak met hele vluchtige, snelle en (in eerste instantie) moeilijk-te-volgen video's. Deze lijn is ook doorgetrokken met de presentatie van de nieuwe tenue's, zoals te zien is bij Chelsea. De video van Chelsea is al ongewoon, maar die van Juventus vraagt helemaal om meer uitleg. De eerste vraag die je binnenschiet: waarom clowns? Dat heeft allemaal te maken met een uitspraak van voormalig FC Nantes-coach Jean Claude Suaudeau. De Fransman gaf in 1996 aan - nadat het verloor van Juventus in de Champions League (het jaar dat de Italiaanse topclub ook de CL won) - dat de spelers van de Oude Dame zich als 'clowns' op het veld gedroegen.

Real Madrid: Only perfect counts

Waar de meningen bij de adidas-video's van Juventus en Chelsea verdeeld zijn, is men over het algemeen bij de video van Real Madrid meer dan positief. En ook geheel logisch: met behulp van een hogesnelheidscamera is er een toffe video geschoten. 

Swansea City: History takes time

Tot slot een video die we al een keer eerder hebben behandeld, maar zeker niet in dit lijstje mag ontbreken: Swansea City! De Welshe stad Swansea stond in het Verenigd Koninkrijk decennialang bekend als Copperopolis.  Koper werd in de omgeving gewonnen, omgesmolten en in grote getallen geëxporteerd naar de rest van de wereld. De reden voor de Premier League-club en adidas om dit jaar eens stil te staan bij de geschiedenis van de stad. Bij de presentatie van het nieuwe thuisshirt komt het kopergieten dan ook duidelijk in de video terug, evenals in het shirt de gebruikelijke drie adidas-strepen in een koperkleur zijn gegoten. De supporters lijken vooralsnog wel warm te maken voor een Copper Striped Homekit:  volgens Leigh Dineen (vicevoorzitter Swansea) zijn er nu al verkooprecords gebroken.