Voor het derde jaar op rij vond afgelopen maandag het Sport & Media Nieuwjaarsdiner plaats. Na twee succesvolle eerdere edities waren we dit jaar te gast bij de Coolste Baan in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Het thema van de avond was ‘vrouwen in de sportjournalistiek’. Tevens werden er prijzen uitgereikt voor de beste sportjournalist van het jaar, beste sportfoto, grootste talent in de sportjournalistiek en de sportpersoonlijkheid van 2017. SPORTNEXT presenteert 7 takeaways van de avond.
Willen vrouwen wel werkzaam zijn in de sportjournalistiek?
In geen andere tak van de journalistiek zijn zo weinig vrouwen werkzaam. Van de ruim 700 perskaarthouders in Nederland zijn er namelijk slechts 25 vrouwelijke sportjournalisten en 4 vrouwelijke sportfotografen. En dat terwijl de Nederlandse vrouwen juist enorm succesvol zijn in de sport. Aan het begin van de avond gingen Barbara Barend (HELDEN Media), Dione de Graaff (NOS) en Mascha de Jong (De Telegraaf) onder leiding van presentator Marcel Meijer (RTL) op zoek naar het antwoord op de vraag: 'waar blijven de vrouwen in de sportjournalistiek?'.
Barend is van mening dat vrouwen iets toevoegen aan de sportjournalistiek. "Als beroepsgroep moeten we zorgen voor gelijke kansen. Ik ben ervan overtuigd dat er voldoende jonge vrouwen en meiden zijn die werkzaam willen zijn in de sportjournalistiek, maar dat ze ontmoedigd worden. Om te beginnen zouden we naar de opleidingen moeten kijken."
De Graaff kwam met een pijnlijk verhaal over hoe een van haar docenten tijdens de opleiding haar ontmoedigde stage te lopen bij de NOS. "Het is belangrijk je droom na te jagen en je hart te volgen. Als je een passie hebt voor sport en doorzet, dan is alles mogelijk."
De Jong is een aantal jaar geleden gestopt als sportjournalist omdat het niet meer te combineren was met haar privéleven. Het vele reizen en de onregelmatige werktijden kunnen redenen zijn om in een andere tak van de journalistiek te gaan werken. De Jong kon zich ook wel vinden in de opmerking van Diana Kuip, die zich afvroeg of er wel zoveel vrouwen zijn die in de sportjournalistiek willen werken. "Hoeveel meiden met interesse in sport zijn er? Ik ken ze niet, behalve degenen die ik in de sportjournalistiek heb ontmoet."
Zo bleef een eenduidig antwoord op de openingsvraag een beetje uit. Enerzijds was iedereen het erover eens dat er meer kansen voor (jonge) vrouwen in de sportjournalistiek moeten komen, anderzijds vroeg men zich af hoeveel vrouwen er dan zijn die als sportjournalist willen werken.
Annemiek van Vleuten uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2017
Annemiek van Vleuten werd door de Nederlandse sportpers uitgeroepen tot Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2017. De wielrenster is de opvolgster van Sven Kramer, die de prijs vorig jaar won. De 35-jarige Van Vleuten wordt door de jury geprezen voor haar strijdlust en positieve houding richting de media. "De vrouw die altijd klaar staat voor de media, in voor- en in tegenspoed", stond er in het juryrapport.
Thanks! Nice to be voted for sportspersonality of the year by @Sportpers1 and to read how the Dutch media think about me and my performances: https://t.co/i8T3bJJH0S Together with legends @ArjenRobben @SvenKramer86 @Max33Verstappen Good company! pic.twitter.com/NSznCYrXMm
— Annemiek van Vleuten (@AvVleuten) 24 januari 2018
ZIE OOK: Annemiek van Vleuten uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2017
Pieter Zwart en Henk Hoijtink vallen in de prijzen
Zijn haarscherpe analyses over het Nederlandse voetbal bezorgden Henk Hoijtink de uitverkiezing voor Sportjournalist van het Jaar 2017. In het juryrapport wordt benadrukt dat de chef van de sportredactie bij dagblad Trouw al jaren geleden de neergang van het Nederlands voetbal voorzag. ‘De alarmbellen gingen niet af’, was zijn conclusie in de ogen van de jury.
Pieter Zwart geeft bij het weekblad Voetbal International een nieuwe dimensie aan de journalistiek, zowel in print als digitaal. Dat leverde hem de SPORTNEXT prijs voor het sportjournalistieke talent van het jaar op. Zwart (25) maakt uitvoerige statistische analyses van voetbalwedstrijden, waarmee hij verrassende inzichten aan het licht brengt. Ook is hij de ‘aanvoerder’ van VI Pro, het betaalde gedeelte van de website wat een verrijking van de andere publicaties moet zijn. “Met Pieter Zwart is het VI gelukt een doelgroep te bereiken die bereid is te betalen voor journalistieke content”, loofde juryvoorzitter Diana Kuip de winnaar bij de prijsuitreiking.
Mocht gisteren op het NSP-diner de juryprijs voor het @SPORTNEXT Sportjournalistiek Talent 2017 uitreiken aan @PieterZwartNL. Met de kanttekening dat het woord ‘talent’ bij Pieter eigenlijk al nergens meer op slaat. Hoera! pic.twitter.com/vMQu3taWpq
— Diana Kuip (@Dianakuip) 23 januari 2018
ZIE OOK: Annemiek van Vleuten uitgeroepen tot NSP Sportpersoonlijkheid van het Jaar 2017
Jiri Büller maakt mooiste sportfoto van 2017
De Sportfoto van het Jaar 2017 is gemaakt door Juri Büller (de Volkskrant). Het betreft een beeld van Epke Zonderland tijdens een oefening bij het NK turnen in Rotterdam Ahoy. De Fries spant al zijn spieren aan en dat is prachtig in beeld gebracht. Overigens werd de foto destijds niet gepubliceerd in de krant. Er waren in totaal tien genomineerden voor de mooiste sportfoto van het jaar.
Sportfoto vh Jaar 2017, gemaakt door @jiribuller @volkskrant, prachtig beeld van @epkez. Wat een prachtig rauw beeld van een volbloed sportman. pic.twitter.com/6iXlBNrB7l
— Sportpers (@Sportpers1) 22 januari 2018
Sportfotografie vertelt verschillende verhalen
Voorafgaand aan de uitreiking van de mooiste sportfoto van 2017 was het podium voor twee topfotografen: Klaas Jan van der Weij (de Volkskrant) en Pim Ras (AD). Beiden zijn al tientallen jaren werkzaam in de sport, maar hun stijl verschilt enorm. Waar Ras de man van de actiefoto is, daar gaat Van der Weij meer op zoek naar de ethiek. De heren verzorgden een analyse van hun eigen (en elkaars) werk en dat was zeer vermakelijk en interessant. Met foto’s kun je je eigen verhaal vertellen. En Van der Weij en Ras vertellen elk een eigen verhaal.
Mediatraining droeg bij aan populariteit Oranjevrouwen
In een gepassioneerd en zelfs emotioneel betoog deed Pauline Siemers, perschef Oranjevrouwen bij het afgelopen EK, uit de doeken hoe de mediastrategie rondom het Europees kampioenschap eruitzag. Een jaar voor het toernooi maakte ze een plan van aanpak, waarin een belangrijke rol was weggelegd voor het teamproces. De speelsters mochten meebeslissen en werden actief betrokken bij het proces. Siemers liet de voetbalsters elkaar interviewen en bereidde ze voor op mogelijk lastige vragen van de pers. Siemers liet duidelijk merken dat ze gelooft in mediatraining en en dat juist die training er mede voor heeft gezorgd dat voetballend Nederland de OranjeLeeuwinnen heeft omarmd.
Rob de Leede (perschef UEFA) gunde een blik achter de schermen van het EK. Ook hij zag bij het toernooi voornamelijk mannelijke sportjournalisten verslag doen. De Leede zag naarmate het toernooi vorderde de aandacht toenemen en cumulatief hebben 178 miljoen mensen in 154 landen via de televisie naar het EK gekeken. Nog maar eens het bewijs dat het toernooi een groot succes was.
Geheimen blijven het best bewaard bij sportjournalisten
De avond werd afgesloten door een gesproken column van Marcel van Roosmalen. In zijn kenmerkende stijl ging hij in vogelvlucht door zijn carrière en de anekdotes volgden elkaar snel op. Het ging over vrouwen in de sportjournalistiek, persvoorlichters en uiteraard Vitesse. Volgens Van Roosmalen zijn geheimen van sporters het veiligst bij… sportjournalisten. Met zijn column zorgde hij voor een luchtige en komische afsluiting van de avond.
Foto's: Ronald Speijer