ABN AMRO toont ambitie als Partner van de Toekomst

Enkele dagen na de verrassende bekendmaking van Ziggo als de nieuwe hoofdsponsor van Ajax werd de komst van ABN AMRO 'terug op het oude nest' met minstens evenveel positieve reacties ontvangen. Fans van de Amsterdamse club denken graag terug aan de 18 seizoenen waarin ABN AMRO als hoofdsponsor op het shirt vele nationale en internationale successen meemaakte. De jeugdopleiding is nog steeds een begrip in de internationale voetbalwereld en ABN AMRO wil als Partner van de Toekomst een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van deze talenten. Die ambitie kreeg binnen enkele maanden ook buiten de voetbalwereld gestalte door een eigen talentenprogramma samen Krajicek en Vergeer en samenwerkingen met vier sportbonden. Hoog tijd voor een interview met Ernst Boekhorst, Manager Sponsoring van ABN AMRO. "Met het partnership bij Ajax kunnen we een groot publiek bereiken met een andere boodschap dan 24 jaar geleden."

LIVE: Finale (singles) ABN-AMRO WWTT in Ahoy Rotterdam

Tijden zijn veranderd

Toen ABN AMRO na het seizoen 2007/2008 afscheid nam van het hoofdsponsorschap bij Ajax zag de wereld er compleet anders uit. Banken waren destijds financierders van grenzeloze ambities en Nederlandse clubs waren nog met regelmaat actief op de transfermarkt om met routiniers de Europese aspiraties te waarborgen. Dat was toen. Nu zijn banken voorzichtig bezig aan een comeback en kiezen voor een meer maatschappelijke invulling van het sponsorprogramma. "Om de vier/vijf jaar doen we een groot onderzoek onder onze klanten, relaties en stakeholders naar het beeld dat zij hebben bij de bank. De sponsoring van grote sportevenementen werd welles waar zeer gewaardeerd maar miste impact op maatschappelijk gebied." In 2013 was ABN AMRO voor een bedrag van ruim 6 miljoen euro nog de grootste sponsor van 21 sportevenementen in Nederland. Bij het ontwikkelen van de nieuwe sponsorstrategie wil de bank het hele jaar door aanwezig kunnen zijn en meer activiteiten in eigen beheer hebben. Zo werd er onder andere afscheid genomen van de Rotterdam Marathon. "De sponsoractiviteiten moeten bijdragen aan de merkvoorkeur van ABN AMRO en dat lukt de afgelopen jaren niet altijd. We gingen vooral van evenement naar evenement maar dat telde niet bij elkaar op. Dat kregen we ook terug van klanten" zegt Boekhorst.

Geen Manchester United maar Partner van de Toekomst

ABN AMRO staat volgens Boekhorst voor ambitie, groei, vooruitgang en leren excelleren. Die thema's komen samen in één woord: toekomst. Partner van de Toekomst is eigentijds en past bij de rol die de bank wil vervullen in de hedendaagse maatschappij. De commerciële sponsoractiviteiten wil ABN AMRO ook maatschappelijk gaan inzetten. Zo mag een medewerker van de bank zich per jaar 36 uur maatschappelijk inzetten waarbij de focus komt te liggen op talentontwikkeling. Als Partner van de Toekomst, binnen en buiten de sport, wil ABN AMRO mensen hun talenten laten ontdekken en leren ontwikkelen. Uit onderzoek van Blauw Research/ Sponsormonitor blijkt dat sponsoring middels Partner van de Toekomst zorgt een beter maatschappelijk imago en voor meer enthousiasme over het merk ABN AMRO.

Lees ook: AFC Ajax presenteert Ziggo als nieuwe hoofdsponsor

Met de woorden talent en toekomst is de link naar Ajax snel gemaakt. "Ajax was op zoek naar een partner naast Ziggo waarbij destijds vooral werd gedacht aan het model van Manchester United met een aparte sponsor voor de wedstrijden en een aparte sponsor voor de trainingen. Wij presenteerden plannen voor de toekomst (waaronder jeugdelftallen, Ajax vrouwen en de amateurtak) en zo zijn we steeds meer naar elkaar toe gegroeid." Het programma Partner van de Toekomst is meer dan een logo op het shirt en een vlag aan de mast, het daadwerkelijk ondersteunen van talenten staat centraal en ABN AMRO zal komende jaren veel met activiteiten op De Toekomst te zien zijn. Het is een ambitie die zich ook buiten de sport laat uittekenen. Zo heeft ABN AMRO samen met tennisiconen Richard Krajicek en Esther Vergeer een talentenprogramma opgezet dat in februari, bij het ABN AMRO World Tennis Tournament, van start zal gaan. Via een maatwerk programma wordt de komende jaren geïnvesteerd in de talenten. Dit programma komt bovenop de begeleiding van talenten vanuit de KNLTB en bevat extra trainingen en begeleiding op technisch en tactisch gebied. "We gaan met alle talenten het hele jaar door aan de slag en hebben de ambitie om ze ooit ook op het hoofdtoernooi te laten spelen. Het is in goed overleg met de KNLTB opgezet maar we hoeven geen sponsor van een bond te zijn om dit te kunnen doen."


Partner van de paralympische sport

Eind vorig jaar tekende ABN AMRO een unieke overeenkomst met vier sportbonden (KNLTB, KNZB, NBB en Atletiekunie) voor de ondersteuning van mindervaliden tot januari 2017. De ambitie is om partner van de paralympische sport in Nederland te worden maar die brede samenwerking met NOC*NSF is vooralsnog niet mogelijk vanwege de verhoudingen met de 'Partners in de Sport'. "Complimenten voor Gerard Dielessen die alsnog met ons om tafel is gegaan en zo is de constructie met de vier sportbonden ontstaan. De komende jaren gaan we aparte evenementen voor de top- en breedtesport organiseren die het keurmerk van NOC*NSF dragen."