Airbnb door de sport met open armen ontvangen

Met argwaan werd vorig jaar de samenwerking tussen Airbnb en de New York City Marathon gevolgd. De populaire verhuur-app lag onder vuur, 72 procent van de privé-huurovereenkomsten zou illegaal tot stand zijn gekomen. Een jaar later tekent de organisatie van de Olympische Spelen in Rio 2016 trots een contact voor het gebruik van 20.000 kamers met optie voor 25.000 en zelfs 30.000. "We helpen speelsteden beter gebruik te maken van de ruimte die al beschikbaar is." Dat klinkt de organisaties als muziek in de oren.

De New York Marathon is de grootste marathon ter wereld en trekt jaarlijks meer dan 50.000 deelnemers en 10.000 toeschouwers. Airbnb, een online marktplaats voor verhuur en boeking van privé-accomodaties, is voor de komende vier jaar hospitality sponsor van de TCS New York City Marathon. De organisatie ziet Airbnb als een alternatief voor de official hotel partners Hilton, Sheraton en Antony Travel. Een aanvulling geen vervanger. De hoteleigenaren wijzen op de gevaren, met name het waarborgen van een kwaliteitsniveau baart zorgen.

Gebruikers van de app worden dan ook aangemoedigd om een review achter te laten. En Airbnb gaat in samenwerking met de organisatie van Rio 2016 richtlijnen opstellen voor de verhuurders. De gebruikers hebben alleen recht op bescherming als zij direct gebruik maken van het Airbnb-platform. Bij het WK voetbal in Brazilië verbleven meer dan 100.000 mensen in kamers aangeboden door Airbnb. Een gastheer verdiende binnen een maand gemiddeld 4000 dollar. De organisaties van grote (internationale) sportevenementen zien in de verhuur-app een uitkomst voor het gebruik van accomodaties en kamers.

Zo verwacht Chili bijna een miljoen internationale bezoekers van 11 juni tot 4 juli wanneer de volgende editie van de Copa America wordt gehouden. Het aanbod van kamers in de acht speelsteden zal grotendeels door Airbnb worden gefaciliteerd. Voor Airbnb betekent de nieuwe samenwerking een grote stap in de Latijns-Amerikaanse markt. Ook Rio de Janeiro is in vier jaar tijd gestegen van 800 kamers naar 20.000 kamers en komt daarmee vlak achter Parijs, New York en Londen. De app ziet de sport niet alleen als klant maar ook als uithangbord voor de diensten. 

Op 11 april biedt de Amerikaanse basketbalclub Chicago Bulls een unieke kamer/ skybox aan in het United Center. Een luxe suite met uitzicht op het veld en een tour door het stadion. Aangeboden door Airbnb. Het sentiment rond de verhuur-app is binnen een jaar tijd omgeslagen. In 2012 werd de huur-app nog geblokkeerd bij de Olympische Spelen in Londen. En nu wordt de app met open armen ontvangen. Airbnb zou zo maar een sportlabel kunnen starten om organisatoren van sportevenementen op lokaal en internationaal niveau te ondersteunen. Het begin is daar.