“Kom op Dijksie, kom op pik! Je gaat kei hard in het rood pik. Lekker man, oohhhh… Jasper!” Wat gekibbel tussen Mitchell Dijks en Mike van der Hoorn tijdens een potje FIFA 16, is één van de ludieke momenten in de nieuwe commercial van Ziggo en Ajax. Met een video waarin de Ajax-spelers met elkaar- of zichzelf de spot drijven, werd afgelopen maandag de #ajaxkerstwens actie gelanceerd. Hoewel de actie pas een aantal dagen online staat en enkel via de eigen mediakanalen loopt, lijkt het nu al een groot succes te worden. Niet alleen ging de video snel viraal en is het (bijna) overal te zien, ook het aantal ingestuurde wensen lopen boven verwachting hoog op.
Laat de Ajax-wens van een ander uitkomen
Met de #ajaxkerstwens actie laat de Amsterdamse voetbalclub – samen met de hoofdsponsor – een aantal wensen van Ajacieden in vervulling gaan. In plaats van het insturen van je eigen wens(en), gaan Ajax en Ziggo uit van de gunfactor: “Welke Ajax-fan verdient volgens jou een onvergetelijke verrassing in aanloop naar de feestdagen? Deel t/m 11 december zijn of haar wens via het formulier op Ajaxkerstwens.nl en wie weet brengen Ajax en Ziggo deze wens in vervulling.”
Naast het feit dat dit goed aansluit op de kerstgedachte, zorgt dit ook voor tientallen tags en shares op social media. Want behalve je dierbare een ‘mooie kerst’ te bezorgen, hoop je toch ook (stiekem) dat de desbetreffende persoon een wens voor jou in gaat sturen? Dit brengt niet alleen de fans dichter bij de club, maar draagt tevens bij aan het (positieve) imago van de club en sponsor. Hoewel het doel van de actie dan ook een “sympathieke- en warme fanactie voor de fans ontwikkelen” is, zijn de reacties van supporters op social media en/of andere mediakanalen louter positief. Het gros van de fans stoort zich er niet aan dat de club met een kerstactie begint, voordat Sinterklaas het land heeft verlaten.
Nummer drie @joel_veltman ������ #Ajax #ziggo https://t.co/dsbfYRAgUI
— Amin Younes (@AminYounes11) 23 november 2015
Aansprekend voor meerdere generaties Ajacieden
Bij het ontwikkelen van de video heeft Ajax rekening gehouden met de verschillende generaties Ajacieden. Zo wordt generatie Z aangesproken met het FIFA-momentje, terwijl de babyboomers en generatie Y zichzelf meer zullen herkennen in het gedeelte met ‘mister Ajax’ Sjaak Swart. Daarnaast is er bewust de keuze gemaakt om de nodige ‘zelfspot’ in de commercial te verwerken. Zo jammert Van der Hoorn dat Cillessen in FIFA 16 niet een penalty stopt, terwijl Schöne met een knipoog aan Heitinga uitlegt dat hij alles voor een basisplaats over heeft.
Video binnen 24 uur door 137.000 voetbalfans bekeken
Hoewel de promovideo uitsluitend op de eigen mediakanalen van Ajax is gepubliceerd (owned media), is de video binnen een aantal dagen al snel viraal gegaan. Zonder een persbericht uit te sturen of journalisten van de grote mediakranten in te lichten, is het bereik via earned media enorm vergroot. Waar een club vroeger nog de media moest inlichten bij de lancering van een nieuwe campagne, lijkt een verspreiding via de eigen (social) mediakanalen tegenwoordig voldoende (mits de video uiteraard ‘aansprekend’ genoeg is). Grote landelijke kranten als het AD en Metro pikten het nieuws binnen enkele uren op, terwijl ook voetbalspecifieke sites als Voetbalzone, Soccernews en Ajax Showtime aandacht schonken aan de campagne.
Navraag bij Ajax onderstreept dan ook het grote bereik van de ‘owned media’ tegenwoordig: binnen 24 uur is de video op het Twitter-, Facebook- en Instagramaccount van Ajax door ruim 137.000 voetbalfans bekeken. Facebook staat met 95.800 views, een organisch bereik van 389.320 personen en 1.687 likes bovenaan. Daarna volgt Twitter met 32.618 weergaven en 1.676 interacties, terwijl meer dan 8.000 volgers op Instagram de video ‘geliked’ hebben. Op YouTube stond de teller dinsdag op 8.654 views, terwijl op dit moment al meer dan 15.000 mensen de video hebben gezien. Al met al lijkt de Amsterdamse club zich met de eigen mediakanalen en die van de sponsor (en wat te denken van het potentiële bereik met Ziggo Sport?) tegenwoordig geen zorgen meer te hoeven maken.
#Ajaxkerstwens
Meer informatie over de #ajaxkerstwens actie is te vinden op www.ajaxkerstwens.nl. Ziggo wordt in haar sponsoring geadviseerd en ondersteund door Kumpany (activatiebureau onder leiding van Yves Kummer en Jan Paul de Wildt) en Big Plans (sportmarketingbureau van Marcel Beerthuizen).