Alle cijfers en sponsors van de Eredivisieclubs

Sponsorreport is terug van zomerstop en heeft speciaal voor de start van het nieuwe seizoen alle sponsorveranderingen in de Eredivisie op een rij gezet. Van Basic-Fit bij ADO Den Haag tot Tricorp Workwear bij Willem II, alle sponsors zijn te vinden in een uitgebreid overzicht. Hier een aantal uitgelicht met ADO Den Haag, Ajax, Feyenoord en PEC Zwolle.

ADO Den Haag: +25%

KYOCERA is voor het vijfde jaar op rij naamgever van het KYOCERA Stadion en koost destijds bewust voor LED-technologie waar de lichtreclame slechts 4 kW verbruikt. Naar verluidt rijden er jaarlijks 160 miljoen auto's langs het stadion. "Wij geloven in deze samenwerking. De afgelopen jaren is onze naamsbekendheid landelijke gezien gestegen met 25%. In de regio Den Haag ligt dat percentage nog veel hoger. Daarom willen wij dit partnerschap graag continueren" aldus Etienne Hendriks, managing director KYOCERA Document Solutions Nederland.

AFC Ajax: -0,6 miljoen 

AFC Ajax is nog steeds op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor maar heeft in de tussentijd niet stil gezeten. Tijdens de wedstrijden van Ajax zal het gebruik van wifi gratis zijn dankzij een partnerovereenkomst met het ICT-bedrijf Huawei voor de komende drie jaar. Ook het Chinese bedrijf Sengled is de komende drie jaar sponsor van Ajax en wil daarmee zijn naam vestigen in Europa. De eerste zes maanden van het boekjaar 2013/2014 zag Ajax de inkomsten uit sponsoring echter dalen van 12,1 naar 11,5 miljoen. Voor komend seizoen is de verwachting stabiel.

Feyenoord: +2 internationals

Commercieel gezien gaat het Feyenoord voor de wind. Met Opel en adidas heeft de club twee sterke internationale partners weten vast te leggen. Met de komst van adidas introduceert Feyenoord vanaf dit seizoen een nieuw distributiemodel voor de officiële clubkleding. De shirts, tenues, trainingspakken en overige Feyenoord/adidas-sportkleding zijn exclusief verkrijgbaar via de officiële Feyenoord-verkoopkanalen. Een dergelijk distributiemodel wordt al door veel clubs uit onder meer de Engelse Premier League gehanteerd.

PEC Zwolle: +8 Jumbo's

Voor PEC Zwolle zit het Europese avontuur er helaas op maar ze zijn verzekerd van sponsorinkomsten voor de komende twee jaar met Compello als nieuwe hoofdsponsor. Een optie in de overeenkomst biedt de mogelijkheid om nog een seizoen te verlengen. Overigens zal niet de naam van Compello maar van het label Trustbrix tijdens het seizoen 2014/2015 op het shirt van PEC Zwolle staan. Daarnaast zijn alle acht de vestigingen van Jumbo in Zwolle zijn een sportief partnerschap aangegaan met PEC Zwolle.

In Sponsorreport #12 het complete overzicht met onder andere PSV, FC Twente en Vitesse. Daarnaast een exclusief interview met Pieter Cool van Van Lanschot en Jacqueline Rutten van het Van Gogh Museum. Van Lanschot is vanaf 1 januari drie jaar lang partner van de nieuw te bouwen entree van het museum die volgende zomer opengaat.

Bekijk hier het nieuwe Sponsorreport #12

Afbeeldingen: Twitter AFC Ajax - Feyenoord