Alle cijfers en sponsors van de Jupiler League-clubs

Drie clubs uit de Jupiler League hebben op dit moment nog geen vaste hoofdsponsor. Bij tien clubs loopt het contract dit seizoen af. Na eerder alle sponsorcijfers over de clubs in de Eredivisie te hebben gepubliceerd staan nu in Sponsorreport #13 alle cijfers van de clubs in de Jupiler League. Hier een aantal opvallende clubs uitgelicht: FC Den Bosch, Helmond Sport en degradant Roda JC Kerkrade.

FC Den Bosch

Het voetbalseizoen 2014/2015 is FC Den Bosch gestart met een nieuwe hoofdsponsor. Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling heeft zich voor een jaar aan de Bossche voetbalclub verbonden met de intentie om minimaal twee jaar lang op het shirt te staan. Van Wanrooij Bouw & Ontwikkeling was al diamantpartner en lost Megami BV, voortaan Elitepartner onder de naam Amacom, af. De begroting is teruggebracht van €3,5 miljoen naar €2,8 miljoen.

Helmond Sport

Het Helmondse bedrijf Ariza (gespecialiseerd in hoogwaardige fruit- en groenteproducten) is dit seizoen de nieuwe hoofdsponsor van Helmond Sport. Driessen HRM is na drie jaar gestopt als shirtsponsor. Helmond Sport wil meerdere sponsors (roulerend) het komende seizoen de tenues van hun naam voorzien. Met deze nieuwe shirtsponsors hoopt Helmond Sport de begroting (vorig seizoen €2.450.000, nu ingeschat op €2.250.000) nog wat te kunnen verhogen.

Lees ook: alle cijfers en sponsor van de Eredivisieclubs

Roda JC Kerkrade

De degradatie uit de Eredivisie naar de Jupiler League heeft voor Roda JC Kerkrade grote gevolgen voor de financiële huishouding van de club. De begroting daalde met zo'n vier miljoen van €10,5 miljoen naar €6,5 miljoen, een deel van het personeel en een aantal spelers moest noodgedwongen vertrekken. De sponsorinkomsten lopen terug van 5 miljoen naar iets meer dan 3 miljoen euro. De club heeft nog geen nieuwe hoofdsponsor nadat Attractiepark Toverland besloot om het aflopende hoofdsponsorcontract niet te verlengen. De degradatie was volgens een woordvoerder niet van invloed op die beslissing.

BVO's: €210,5 miljoen

De totale sponsorinkomsten van de bvo's in Nederland vertoont al jaren een dalende tendens. In vier jaar tijd is er bijna 20 miljoen euro minder aan sponsorinkomsten. Het totaal van alle BVO's komt dit seizoen uit op €210,5 miljoen. In het seizoen 2011/2012 was dat nog 230,8 miljoen euro. In de Jupiler League lagen in het seizoen 2011/2012 de sponsorinkomsten nog op €33,5 miljoen, in het seizoen 2014/2015 is dit €31,7 miljoen.

In Sponsorreport #13 verder een uitgebreid interview met Erwin Dito, Marketing Director Jupiler voor Benelux en Frankrijk, die terugkijkt op een knotsgekke voetbalzomer in België en Nederland. "In zo'n overdrukke omgeving als het WK moet je een paar dingen doen en die groot aanpakken", aldus Dito. Verder een overzicht van filmfestivals in Nederland en ontwikkelingen in tennissponsoring wereldwijd. 

Lees meer: het grootste fan onderzoek van Europa geeft een interessant beeld van de Eredivisie

Afbeeldingen: Remco van Dooren - FOX Sports