Allerlaatste sportmarketingnieuws van 2017 met social media ROI, adidas, PSV en Lotto Soudal

Op de laatste dag van 2017 lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing in helder perspectief zetten.

Social media ROI van sponsors bij Europese topclubs

Te beginnen met een interessant bericht van Brandwatch. De monitoring- en analyse-tool heeft onderzoek gedaan naar de ROI van sponsors bij Europese topclubs en dan met name op Twitter en Instagram. Welke sponsors waren de afgelopen zes maanden het meest zichtbaar? De cijfers zijn vervolgens met twee vermenigvuldigd om naar een jaar te verhogen. Manchester United is lijstaanvoerder en komt tweemaal zoveel terug als Real Madrid (beide dragen adidas). De cijfers zijn tevens langs het betaalde sponsorbedrag per jaar gelegd en dan komt Leicester City het meest gunstig uit in kosten per afbeelding. Redelijk kort door de bocht, toch is het onderzoek zeer uitgebreid en interessant om te lezen. Zo onderzochten ze ook welke kledingsponsors slim zijn in het plaatsten van het logo en op spelers specifiek (Messi, Neymar). Volg na deze blog dus zeker even de link naar Brandwatch.

Einde wearables voor adidas

Na jaren van hosanna berichten over wearables lijkt het doek in 2017 te vallen. Ook adidas heeft aangegeven te stoppen met hardloophorloge’s en wearables. De afdeling Adidas Digital Sports Division (74 man sterk) gaat waarschijnlijk sluiten, zo meldt Forbes. Dit is onderdeel van de nieuwe strategie waarbij apps als Runtastic een belangrijke rol gaan spelen.

Exclusieve vierde kit voor adidas in FIFA18

We blijven bij adidas. Het Duitse sportmerk heeft in de week voor kerst uitgepakt met een exclusieve vierde kit op FIFA18 voor Juventus, Manchester United, Real Madrid en Bayern München zo meldt Soccerbible. De tenues zien er gelikt uit en zijn te verkrijgen in pakketjes en op de Transfer Markt. Een must have voor de liefhebber.

Champions League vanaf volgend seizoen bij Ziggo Sport

Wie de Champions League wil blijven volgen moet de komende drie seizoenen afstemmen op de gratis sportzender van Ziggo Sport. Het betreft de rechten voor live en samenvattingen van alle wedstrijden op televisie en internet. Wedstrijden starten vanaf 19.00 uur en vanaf 21.00 uur om zo een aanvullend programma te bieden. Via Ziggo Sport Totaal zullen vijf wedstrijden te zien zijn, zo meldt Marketingtribune. Overigens zijn de rechten voor op het open net nog steeds 'te koop', maar vooralsnog heeft zich nog niemand gemeld om de rechten van de SBS Group over te nemen. 

PSV kondigt transfer aan via Football Manager

Het marketingteam van PSV heeft in de laatste dagen van 2017 op briljante wijze de transfer van Maximiliano Romero bekendgemaakt. Via Twitter is een scene te zien in het populaire spel Football Manager waar de transfer van de spits wordt afgerond. De video is inmiddels bijna 450.000 keer bekeken.

Presentatie via Zwift

Ook het marketingteam van Lotto Soudal heeft niet stilgezeten en kiest voor de virtuele presentatie. Voor het eerst heeft een WorldTour-team via Zwift de ploegenpresentatie gedaan. Een tiental renners van Lotto Soudal, onder wie André Greipel en Puck Moonen, reed in de populaire simulatie een rondje in het rood met witte tenue, zo meldt sport.be.