Amazon zet belangrijke stap met aankoop livestream-rechten NFL

Amazon heeft een overeenkomst bereikt met de National Football League (NFL) voor het livestreamen van tien NFL-wedstrijden in het komende seizoen. Amazon gaat de zogenaamde Thursday Night Football-duels uitzenden via Amazon Prime. Het is de grootste deal op het gebied van sport tot nu toe voor het Amerikaanse e-commerce bedrijf.

Met de aankoop van de rechten slaat Amazon een belangrijke slag. Afgelopen seizoen werden de tien wedstrijden op donderdagavond nog via Twitter uitgezonden. Die overeenkomst legde het platform geen windeieren, want nog vele andere sporten volgde het voorbeeld van de NFL. Waar Twitter naar verluidt vorig jaar nog tien miljoen dollar betaalde voor de livestream-rechten zou Amazon nu maar liefst vijftig miljoen dollar neertellen.

De wedstrijden op donderdagavond worden overigens niet exclusief via Amazon Prime uitgezonden. Via de tv zijn de duels te volgen op CBS of NBC en ook het NFL Network zendt alles online live uit.

Bundesliga

Amazon heeft zich nu tot nu toe nog niet echt gemengd in de strijd om uitzendrechten voor livesport. De internetgigant brengt sinds vorig jaar wel de liveverslagen van de wedstrijden in de Duitse Bundesliga ten gehore via Amazon Prime Music. De wedstrijden in de NFL zijn alleen te bekijken voor mensen met een abonnement op Amazon Prime. Naar schatting hebben ruim 60 miljoen personen al toegang tot de betaaldienst van Amazon.

Amazon was vorig jaar ook al in de running voor de uitzendrechten van Thursday Night Football, maar destijds verkoos de NFL Twitter nog boven het e-commerce bedrijf. Met deze overeenkomsten probeert de NFL een nieuw, jong publiek te bereiken en kennis te laten maken met de NFL. De deal met Twitter werd beschouwd als een succes. De livestreams werden gemiddeld door zo’n 2,5 miljoen mensen bekeken.

Hoewel de kijkcijfers op tv van onder meer de NFL het afgelopen jaar licht zijn gedaald, trekt livesport nog steeds enorm veel kijkers. De aankoop van de rechten is een enorme impuls voor Amazon Prime. Het kan bestaande abonnees overtuigen niet over te stappen naar bijvoorbeeld Netflix en voor mensen die nog twijfelden een abonnement op Amazon Prime te nemen, kan het net dat duwtje in de rug zijn dat ze nodig hadden.

Amazon strijdt met Netflix en Hulu om de gunst van de consument als het aankomt op on-demand platformen en de aankoop van live sportrechten kan een belangrijke troef zijn voor Amazon.

ZIE OOK: Sport niet langer de kurk waar televisie op drijft

'Oorlog'

De actie van Amazon kan ook een nieuwe 'oorlog' om de rechten van livesport betekenen. Tot nu toe waren partijen als Netflix, Amazon en ook Hulu vooral zijdelings bij sport betrokken. In de vorm van (speel)films of documentaires, zoals de serie 'All or Nothing' van Amazon, waarin een seizoen een NFL-team wordt gevolgd. Nu mengen deze nieuwe platformen zich ook in de strijd om live sportcontent en ontstaat een nieuw speelveld.

Waar voorheen alleen traditionele broadcasters streden om de uitzendrechten, mengen tegenwoordig ook nieuwe partijen zich in die strijd. Voor sportclubs en –organisaties is dit uiteraard goed nieuws, want dat betekent extra inkomsten. Het wordt interessant om te zien of de samenwerking tussen de NFL en Amazon een vervolg gaat krijgen en andere sporten, zoals basketbal of voetbal soortgelijke deals gaan maken.


Headerfoto: Flickr (cc) Chris Murphy