Aston Villa lanceert innovatieve seizoen- en clubkaarten die ook dienstdoen als pinpas

Aston Villa is de eerste club ter wereld die technologie integreert in seizoenkaarten en clubkaarten waardoor het mogelijk is deze kaarten als pinpas te gebruiken en hiermee contactloos te betalen. Bovendien vergaart de Engelse voetbalclub op deze manier enorm veel data en daardoor kan Aston Villa op termijn extra waarde bieden aan zowel sponsoren als fans.

De nieuwe technologie stelt fans van Aston Villa in staat om geld op hun seizoen- en clubkaarten te zetten, zodat deze als een normale pinpas gebruikt kunnen worden.

Met de kaarten krijgen supporters van de ploeg uit Birmingham niet alleen toegang tot het stadion, maar ze kunnen er ook mee betalen voor eten en drinken, bij de ticketoffice en in de fanshop. Uiteraard kunnen de kaarten ook online gebruikt worden om aankopen mee te doen.

Aston Villa heeft een loyaliteitsprogramma – Pride Reward genaamd – gekoppeld aan de technologie. Voor elke pond die wordt uitgegeven krijgt de gebruiker een punt. Deze punten kunnen worden gebruikt om merchandise te kopen en speciale aanbiedingen te bekijken in de clubapp van Aston Villa. Beloningen zijn bijvoorbeeld clubkleding, hotelovernachtingen, gesigneerde spullen en speciale gebeurtenissen op wedstrijddagen zoals het nemen van selfies met de spelers.

Andere voordelen van de kaarten zijn dat Aston Villa beter kan monitoren waar er rijen ontstaan in het stadion. Dat komt met name van pas tijdens de rust van een duel. Dankzij dit inzicht kan de club haar fans naar rustigere gebieden begeleiden, waardoor er geen opstoppingen ontstaan en iedereen op tijd is voor de wedstrijd.

Data

Maar het belangrijkste inzicht is waarschijnlijk de data die Aston Villa vergaart door de nieuwe seizoen- en clubkaarten. Door deze data leert de club haar fans steeds beter kennen. Zo weet het bijvoorbeeld wat fans eten en drinken, wanneer ze de aankoop doen (voor de wedstrijd, in de rust enz.) en waar in het stadion ze dat halen. Deze uitkomsten helpen uiteindelijk bij de inkoop en beheer van de voorraad en de hoeveelheid personeel die nodig is op wedstrijddagen.

De hoop van Aston Villa is dat de kaarten door de fans uiteindelijk gebruikt gaan worden in het dagelijkse leven en dat de club daar haar marketing op kan afstemmen. "Dit zorgt voor nieuwe inkomstenstromen via affliate marketing en brand partnerships”, zegt Matt Swindels, head of data & insight bij Aston Villa, tegen The Drum. "Als we weten dat onze fans een bepaald biermerk buiten het stadion aanschaffen, waarom zorgen we er dan niet voor dat ze hetzelfde merk bij ons kunnen krijgen? De mogelijkheid fans te bieden wat ze willen, laat zien dat wij net zoveel om hen geven als zij om ons."

Als fans eenmaal gewend zijn geraakt aan de kaarten en er bepaalde patronen gevormd zijn, kan Aston Villa haar sponsoren een rol geven. Bijvoorbeeld door fans korting te bieden als ze aankopen met de kaart doen.

Data driven marketing 2.0

Hoewel Aston Villa momenteel niet op het hoogste niveau in Engeland speelt, heeft de club wereldwijd een zeer grote fanschare. Alleen al de thuishaven, Villa Park, heeft een capaciteit van 51.000 plaatsen. Potentieel er is dus een enorm grote groep waar Aston Villa data over kan vergaren.

Deze nieuwe technologie stelt de Engelsen in staat te bedenken wat fans willen. Daarmee is data-driven marketing 2.0 weer een stap dichterbij.


Headerfoto: Twitter@ACFCOfficial