Baanbrekend runningconcept met enige twijfels: Checkpoints race

Ik ren echt zelden alleen. Ik heb op een gegeven moment zelfs besloten om meer alleen te gaan lopen zodat ik bijvoorbeeld wat vaker mijn hoofd leeg kan maken. Ik vind rennen met gelijkgestemden geweldig. Je motiveert elkaar en je maakt elkaar beter. Nu is de hardloopsport natuurlijk al tijden socialer aan het worden wat je ook ziet aan de Runing Clubs die verschillende merken zijn gestart (zie Nike en ASICS in Amsterdam). Enkele weken geleden ontdekte ik de Checkpointsrace. Het is, zoals ze het zelf noemen, de eerste 'Connected Running League'. Op dat moment was er zeer weinig informatie, nu is alles bekend.

Concept

Het gaat om teams van vijf personen die tegen andere teams strijden. Op zich niks nieuws. Nike organiseert elk jaar wel zo'n competitie maar hier is het toch anders. Er is een 'supporters' element, dat zijn mensen die jouw team steunen en ook rennen. Dat wil zeggen dat de kilometers die bij jou worden opgeteld. Kilometers worden omgerekend naar punten en de punten van jouw team tellen voor 50% en die van je supporters tellen ook voor 50%. Ik hoef verder vast niet uit te leggen dat je succes in de competitie dus afhangt van je supporters. De competitie start op 11 mei en duurt tot en met september. De Checkpoints Race houdt alles bij via de app, daar kan je ook alle informatie zien. Je hoeft de app niet te gebruiken, je kan namelijk je runs synchroniseren met alle grote hardloop apps (Strava, Nike+, Runkeeper etc). Hoort jouw team bij de beste 50 teams dan sta je in de Grote Finale. Alle 50 teams worden volledig verzorgd naar Alpe d'Huez gebracht. Daar staat een estafette te wachten die 24 uur duurt. Er zijn 12 checkpoints en de finale begint vanzelfsprekend met 50 teams en er blijft slechts 1 team over, een soort Hunger Games setup dus.

Alles is Connected

Door de app is iedereen die meedoet al met elkaar verbonden maar in de finale gaat dat nog veel verder. De hardlopers lopen met 'connected' shirts en camera's en de hele race wordt live gestreamd via een losse second-screen app. Er zal ook gefilmd worden met helicopters. Het thuisfront (de supporters) hebben invloed tijdens de race, ze zullen met de punten die ze hebben opgebouwd hun team kunnen helpen.

Hoe?

Toen ik achter deze race kwam vroeg ik mij, en met mij vele andere, af wie erachter zat. Toen bleek dat de app op 1 april live gaat waren er al helemaal twijfels. Sinds het begin van de week is duidelijk geworden hoe ze het willen doen. De inschrijving loopt via IndieGoGo (bekend om crowdfunding binnen te halen), voor de snelle beslissers staat er nu nog een Early Bird open. Het doel van de race is om $400.000 op te halen. Hier ligt dan wat mij betreft ook het probleem, er is namelijk op het moment van schrijven minder dan $13.000 opgehaald in 5 dagen en er zijn nog slechts 26 dagen te gaan. Na de Early Bird zal een team $125 kosten, daar heb je er veel van nodig om 400K te halen, nu zijn er ook Charity passes (250$) en Business passes ($1.500) waarmee het harder gaat maar het zal een uitdaging worden.


Conclusie

Het concept is veelbelovend. Ik was, en ben er nog steeds, heel enthousiast maar in hoeverre is het haalbaar? Stellen ze niet een onhaalbaar doel voor zichzelf? Mijn eerste idee was dat er een groot merk achter zat, wellicht Salomon. Trail is toch hun gebied en het zou niet onlogisch zijn. Dat zou verklaren hoe het gefinancieerd zou worden. Misschien is dat waar uiteindelijk de bedenkers op hopen dat er een groot merk inspringt zodat zij kunnen helpen om hun droom werkelijk te maken. De komende maand zal ik dit met veel interesse blijven volgen en ik hoop dat het ze lukt!