Het bananenmerk Dole heeft een rijke historie in het gebruiken van een banaan voor uiteenlopende sportdoeleinden. In de categorie bijzondere marathon-trofee kwam Dole bij de Tokyo Marathon van 2014 met een banaan waar de persoonlijke eindtijd en reacties van Facebook op waren geprint. En de komende editie, aanstaande zondag, maakt de 'wearable banana' zijn debuut. Compleet met hartslag, tussentijd en natuurlijk voedingsadvies.
Het uitdelen van een banaan bij een hardloopwedstrijd lijkt een dooddoener. Leuk om te doen maar allerminst een kans om op te vallen. De trofee na afloop daarentegen is een blijvende herinnering en geeft zo de kans een plek in hart te veroveren. Het bananenmerk Dole zoekt in samenwerking met het Japanse reclamebureau Dentsu Y&R naar mogelijkheden om de producten op een leuke en relevante manier onder de aandacht te brengen.
Lees ook: Banaan met persoonlijke tijd als trofee bij de marathon van Tokyo
Kijk daarom niet gek op als deelnemers aan de Tokyo Marathon komende zondag een banaan om de arm dragen. Daar staat de tussentijd, hartslag en motiverende berichten (bijvoorbeeld wanneer het tijd is om de banaan op te eten). De banaan is voorzien van LED-scherm werkt met GPS. Lopers kunnen de banaan, tijdens of na de wedstrijd, pellen en opeten. Het is de eerste eetbare wearable. Onderstaand een aantal afbeedlingen en een video.
Bron: Wall Street Journal