Bavaria 0.0 Eventing Team kan Sanex-schaatsploeg van de hippische sport worden

In het wielrennen en schaatsen zijn al jarenlang commerciële ploegen te zien. In de paardensport was er nog geen ruimte voor een commercieel team. Tot afgelopen februari. Bavaria maakte bekend samen met drievoudig olympisch eventingruiter Tim Lips en voormalig bondscoach van het Nederlands eventingteam Martin Lips de allereerste commerciële ploeg ooit in de hippische sport te starten: het Bavaria 0.0 Eventing Team.

In 1995 ontketende Rintje Ritsma een revolutie in het schaatsen door de eerste commerciële ploeg te starten. De Fries werd het boegbeeld van de Sanex-schaatsploeg. In navolging van Sanex volgden nog vele andere merken en tegenwoordig heeft bijna elke schaatsploeg een hoofdsponsor. 

De primeur van Bavaria 0.0 in de paardensport deed niet zoveel stof opwaaien als de beslissing van Sanex ruim twintig jaar geleden, maar het is wel degelijk een belangrijke stap. Het Bavaria 0.0 Eventing Team biedt talentvolle eventingruiters een topsportplatform op weg naar de wereldtop en de Olympische Spelen in Tokyo van 2020. De commerciële samenwerking is een aanvulling op het huidige topsportbeleid en de activiteiten van de KNHS. 

Talentvolle lichting

De komst van een commerciële ploeg was hard nodig, omdat de Rabobank na de Olympische Spelen in Rio de Janeiro besloot uit de sport te stappen. Er ontstond onduidelijkheid over de toekomst van de paardensport. Juist op het moment dat er een zeer talentvolle lichting eventingruiters op komst was. Martin en Tim Lips wilden meer betekenen voor deze talenten en kwamen in gesprek met Pieter Swinkels, de CMO van Bavaria N.V. Op de vraag van Swinkels: "Wat heeft Eventingsport Nederland nodig om aansluiting te vinden met de wereldtop?", hebben vader en zoon Lips een opleidings- en begeleidingsplan geschreven. Zo werd de eerste commerciële ploeg ooit in de hippische sport geboren. 

Swinkels legt uit waarom Bavaria besloot de hippische sport te sponsoren: "Bavaria 0.0 wil mensen samenbrengen binnen het actieve domein. Het brengen van verfrissing (product intrinsiek, maar ook mentaal) staat hierbij centraal. Bavaria ondersteunt het Bavaria 0.0 Eventing Team vanuit onze betrokkenheid bij de talenten en draagt graag bij aan de eventingsport om deze zo te versterken en verenigen. De energie en daadkracht van de veelzijdige ruiters past goed bij Bavaria 0.0."

Om de doelen van het Bavaria 0.0 Eventing Team te bereiken is een professioneel team opgezet, met onder meer support van Yvonne van Gennip, een aantal specialisten uit de (paarden)sport en Týrsday. Deze specialisten dragen bij aan het team en helpen onder andere op het gebied van talentondersteuning, veterinaire ondersteuning en sportmarketing en –communicatie. 

Verhalen en mensen 

Op het gebied van sportmarketing en –communicatie wil het Bavaria 0.0 Eventing Team zich onder andere onderscheiden met het platform www.bavaria00eventingteam.nl. Er zijn de laatste jaren nieuwe businessmodellen in de sport ontstaan en onder meer storytelling en community building zijn belangrijker geworden. Via het nieuwe platform delen alle vijf de ruiters hun persoonlijke verhalen. Týrsday is gevraagd om de ruiters te leren die verhalen goed te delen en zet daarbij in op drie verhaallijnen op het gebied van sportiviteit, gezamenlijk beleving en verfrissing.

"De ruiters zullen op het gebied van marketing en personal branding goed worden begeleid, maar dat moeten ze zich wel eigen maken", legt Tim Lips uit. "Ik verwacht dat de ene ruiter daar makkelijker mee om zal gaan dan de ander. Alle ruiters hebben hun eigen verhaal, daarom verwacht ik dat het zeer interessant wordt om het team te volgen op hun weg naar Tokio 2020. Via de sociale media van de ruiters en via de website zijn de verschillende verhaallijnen te volgen. Vijf verschillende ruiters, vijf verschillende verhalen, met maar één doel."

De verhaallijnen sluiten nauw aan bij de ruiters en versterken de associatie tussen Bavaria 0.0 en het team. De keuze en invulling van de verhaallijnen is vanuit het team tot stand gekomen. De verhalen van de ruiters bieden de aanleiding om meer mensen te binden aan het team, de sport en de sponsor Bavaria. Hiervoor zal het team samen met Týrsday actief de community’s rondom de paardensport betrekken. 

Commercialisering van de paardensport

Het Bavaria 0.0 Eventing Team is dus de eerste commerciële ploeg in de paardensport. Lips verwacht niet dat het hierbij blijft. Hij denk dat de hippische sport een periode in gaat waar de sport steeds commerciëler wordt: "Dat gebeurt al met gesponsorde teams in de Global Champions League. In de springsport worden meerdere teams gevormd van individuele springruiters uit diverse landen. De ruiters hebben verder geen banden met elkaar en horen alleen tijdens de Global Champions League-wedstrijden tot hetzelfde team. Dit toont aan welke kant de sport op gaat. Wij hopen en verwachten dat er meerdere commerciële ploegen komen, zodat de eventingsport in Nederland kan doorgroeien en een vaste waarde in de wereldtop kan worden."

Met Bavaria as hoofdsponsor is de eerste partner voor de ploeg van Tim en Martin Lips vastgelegd. De verwachting is dat er later dit jaar nog meer sponsors in zullen stappen en zich committeren aan het project. Uiteindelijk moet dit tot succes leiden op de Spelen in Tokio. 

In onder meer het schaatsen heeft de vorming van commerciële ploegen Nederland zeker geen windeieren gelegd. Het niveau ging omhoog en het buitenland werd op achterstand gezet. De toekomst zal uitwijzen of het Bavaria 0.0 Eventing Team dezelfde impact gaat hebben als de Sanex-schaatsploeg. 

Video: Introductie Bavaria 0.0 Eventingteam

 

Headerfoto: Victor Krijt