In Engeland is de publieke omroep BBC in opspraak geraakt door relatiemarketing op een zeer onprofessionele manier toe te passen. 382 kaarten voor Wimbledon werden afgelopen juni en juli gratis, en lukraak, uitgedeeld aan politici, zakenmensen en het eigen personeel zo meldt de Daily Mail.
De BBC bezit sinds 1927 de exclusieve uitzendrechten van het prestigieuze tennistoernooi Wimbledon en de waarde vertegenwoordigd meer dan 20 miljoen pond (bijna 25 miljoen euro). De succesvolle samenwerking is ieder jaar een kijkcijferkanon en BBC ontvangt van de organisatie honderden kaarten voor het Centre Court en Court One. De kaarten werden voor relatie doeleinden (235 stuks) en als beloning (147 stuks) ter beschikking gesteld aan ervaren en jonge medewerkers van de BBC maar mochten tevens worden weggegeven om te voorkomen dat de plekken leeg bleven. Onder de kaarten waren 40 stuks voor de finales van de mannen en vrouwen.
De kaarten belandden uiteindelijk in veel gevallen bij personen die geen directe relatie met de organisatie hadden of een opvallende achtergrond. "De BBC is wederom betrapt bij het misbruiken van publieksgeld. Tickets voor Wimbledon verdwenen richting grote bedrijven die deze zelf ook kunnen bekostigen. Mocht deze actie leiden tot een nieuwe TV deal dan is het nog steeds misbruik" zegt The Mail in alarmerend bericht. De BBC geeft het onprofessionele gebruik van de kaarten toe: "Het is mogelijk dat een aantal mensen de kaarten niet zelf hebben gebruikt en door hebben gegeven aan collega's en relaties. Een aantal kaarten werden als beloning gebruikt en andere voor relatie doeleinden. Hiervoor wordt geen publiek geld gebruikt." Het is niet uit te sluiten dat kaarten op de zwarte markt zijn beland.
In Engeland is geschokt gereageerd op het bericht en de roep om een transparante houding ten op zichten de beschikbare kaarten wordt steeds luider. In een uitgebreide blog beschreef Ernst Kalbfleisch vijf elementen die belangrijke rol spelen in de toekomst van relatiemarketing in de sport. De inhoudelijkheid van de programma's geeft tegenwoordig de doorslag voor relaties om wel of niet aanwezig te zijn. De kaarten van Wimbledon werden weggeven en BBC neemt zo het risico dat iedereen op een stoel kan gaan zitten om naar de wedstrijd te kijken.
Lees meer: Relatiemarketing en sport door Ernst Kalbfleisch
Bron: Daily Mail
Afbeeldingen (CC): Barber