‘Beat the Freeze’ verovert Amerikaanse sport(marketing)wereld

Een hardloopwedstrijd tussen een fan van de Atlanta Braves en een goed getrainde atleet. Dit is in het kort wat 'Beat the Freeze' is. Sinds afgelopen vrijdag weet heel sportminnend Amerika wie 'The Freeze' is. Een nieuwe ster is geboren, de Braves krijgen de credits en een regionale supermarktketen spint garen bij de hype.

Het concept van 'Beat the Freeze' is simpel: het is een race op het honkbalveld van de Atlanta Braves tussen een fan en een goed getrainde atleet, genaamd 'The Freeze'. De fan krijgt een voorsprong en de in een full-body suit gestoken 'The Freeze' moet proberen diegene in te halen. Simpel en uiterst effectief.

De video van afgelopen weekend waarin een fan dacht al gewonnen te hebben, maar werd ingehaald, ten val kwam en logischerwijs alsnog verloor, ging viral. Een nieuwe ster was geboren.


RaceTrac

De man in het pak is de 26-jarige sprinter Nigel Talton, die al werkzaam was bij de Atlanta Braves. De honkbalclub kwam op het idee voor een race nadat ze werden benaderd door RaceTrac, een regionale keten van supermarkten en tankstations. Het bedrijf wilde haar zomerdrankje promoten en de Braves bedachten het concept.

Afgelopen vrijdag werd de race voor de zesde keer gehouden en verwierf ‘The Freeze’ landelijke bekendheid. De sprinter maakt reclame voor RaceTrac doordat het logo van het bedrijf op het pak zit. De actie legt RaceTrac vooralsnog geen windeieren, want de video’s worden volop gedeeld en bekeken op social media.

Dit voorbeeld maakt eens te meer duidelijk dat de beste marketingcampagnes soms ook de simpelste zijn.


Headerfoto: Twitter@BeatThaFreeze